Äta innan träning

Vad ska man äta innan träning och när, för att få bästa möjliga resultat? Kosten kan göra skillnad för resultaten, och de flesta har dessutom olika mål med sin träning. I grunden skiljer sig inte en optimal kost åt så mycket mellan olika personer, men näringsintaget bör anpassas efter aktivitet och tidsåtgång. Det handlar ofta om att prova olika sätt att äta innan träning och hitta vad som känns bra.

Bra kost ger energi

En bra kost kan ge energin som räcker till att klara av ett lopp, eller för att kunna njuta av en vardaglig sport eller aktivitet. Det kan vara större risk att känna sig trött och inte prestera maximalt om man inte får i sig tillräckligt med:

Hur lång tid före träning bör man äta?

Ett förhållningssätt man kan ha är att äta stora mål mat senast tre till fyra timmar före träning. En mindre måltid eller ett mellanmål kan man däremot äta mellan en till tre timmar före träning. Om man äter för mycket innan träningspasset kan man känna sig trög. Om man äter för lite kanske energin inte räcker till under hela träningen.

Det är bra att tänka på att inte äta livsmedel som tar lång tid att bryta ned, speciellt inte i stora mängder. Ett bra tips är också att hålla sig till att äta saker som man är van vid, så att kroppen inte reagerar på ett oväntat sätt. En liten måltid som är rik på kolhydrater strax före eller under träningen kan ge en extra kick, speciellt om man genomför ett pass som är över en timme långt. Vid kortare pass hinner man oftast inte få extra energi, men måltiden kan bidra till att stoppa hungerkänslor.

Träning

Äta innan styrketräning och löpning

När man tränar styrka kan man oftast äta lite närmre inpå passen än när man tränar något mer rörligt, som t ex löpning. Vissa kan få magbesvär när de äter tätt inpå träning, speciellt löpning, och det gäller att hitta sina egna gränser.

Det kan vara bra att få i sig både kolhydrater och protein innan passet oavsett vad man tränar, men man kan försöka anpassa kosten till träningspasset, både sett till träningsform och intensitet. Genom att testa olika metoder kan man också hitta ett sätt att äta innan träning som gör att man både presterar och mår bra.

Den egna känslan avgör

Oavsett tips och förhållningssätt baserade på träningsform är det i slutändan en sak som avgör: hur maten innan träning påverkar dina individuella resultat och ditt välmående. Det som känns bra för dig är det som fungerar. En god idé kan vara att föra en dagbok över vad och när man äter innan träning tillsammans med resultaten av träningspassen. Då får man en möjlighet att utvärdera vilken metod som fungerar bäst för att få dem träningsresultat man eftersträvar.

Tips på recept

Nedan följer tre recepttips från vår blogg som kan passa att äta innan man tränar.

Overnight Oats

Som frukost. Som uppladdningsmål. Som återhämtningsmål. Går att variera i det oändliga och enklare blir det inte. Tar 2 minuter att göra.

Läs receptet ->


Gröt och ägg - allt i ett

Ont om tid? Stressigt till jobbet? Ett alternativ till grötfrukosten och kokt ägg är denna mug-cake, en portion gröt och ett ägg i ett. Snabbare att laga, snabbare att äta och dessutom möjligt att ta med sig i farten.

Läs receptet ->


Granola bar

Det finns hyllmeter av energikakor i butiken. Vanligtvis med massor av tillsatser och ett extremt högt kilopris. Så här gör du enkelt dina egna energikakor. Eller müslibars eller flapjacks. Det finns många namn på dessa energigivare.

Läs receptet ->


Andra artiklar om träning:

MittVal SPORT - ett kosttillskott för dig som tränar

MittVal SPORT

MittVal SPORT är ett kosttillskott för män och kvinnor som tränar. MittVal SPORT innehåller bl.a. magnesium, selen samt vitaminerna C och E som behövs för kroppen vid träning.

You are now leaving the Mittval website

You have selected a link that will take you away from the Mittval website. Click cancel to return to Mittval website Or continue to proceed