Träning för äldre

Om man vill hålla sig frisk och aktiv när man bli äldre kan det vara bra att träna för att få mer energi och uthållighet. Såväl styrketräning som konditionsträning kan ha en positiv inverkan och göra att man orkar mer och känner sig mindre stel.

Träning 30 minuter om dagen

En tumregel för att vara fysisk aktiv är att röra på sig minst 30 minuter om dagen. Det går också bra att dela upp de 30 minuterna i tre stycken tiominuterspass. Att vara fysiskt aktiv innebär att man åtminstone ska bli lite andfådd när man utför aktiviteten. Några bra exempel på fysiska aktiviteter är raska promenader, stavgång, dans, simning, skidor och cykling.

Styrketräning när man blir äldre

Musklerna behöver användas för att bibehålla sin styrka. Att man är lite äldre är inget hinder för att utveckla sin muskelstyrka, så länge man hittar en träningsform som känns bra. Ett styrketräningspass i veckan kan göra skillnad, men genomför gärna fler. Man behöver inte gå till en träningsanläggning eller gym för att träna upp sin styrka. Det finns många övningar som kan utföras hemma med kroppen eller ett gummiband som motstånd.

Träningsvärk

Ibland kan man få träningsvärk när man gör rörelser man inte är van vid, eller vid ökad intensitet. Träningsvärk brukar hålla i sig i ett par dagar. Om smärtan kommer under träningspasset handlar det inte om träningsvärk. Man bör aldrig göra något som känns fel eller gör ont under sin träning. Om man har träningsvärk i över en vecka bör man kontakta en vårdcentral eller ringa sjukvårdsrådgivningen på 1177.

Glöm inte vardagsmotionen

Planerade träningspass i all ära, men även vardagen kan inbjuda till tillfällen att hålla sig i form. Hushållsarbete som städning och tvätt kan bidra mer än man tror. Några tips för att få mer vardagsmotion är att cykla, promenera och ta trapporna så ofta det går. Det kan också finnas tillfällen då man kan byta ut bilen eller tunnelbanan mot en cykeltur eller promenad.

Balans och balansövningar

Balansen blir viktigare att träna ju äldre man blir. En god balans kombinerat med muskelstyrka kan vara ett bra skydd mot fallolyckor som kan leda till frakturer. Om du vill lära dig mer om balans och balansövningar kan du göra det på Bristguiden.se där det finns utförligare information och tips på bra övningar.

Läs mer:

MittVal 55+

Kosttillskott för 55+

MittVal 55+ kompletterar kroppens förändrade behov av vitaminer och mineraler efter 55-årsåldern. Med åldern ökar ditt behov av vissa näringsämnen. MittVal 55+ har ett högt innehåll av bland annat vitaminerna B12, folsyra, B6 och D.