Vardagsmotion – bättre än träning?

Vardagsmotion är ett begrepp som ofta tas upp i samband med hälsa och välmående. Men är det bättre än schemalagda träningspass, och ska man se det ena som en ersättning eller ett komplement till det andra? Forskarna är överens om att rörelse bidrar till att man håller sig frisk, men det finns fortfarande mycket att lära om fysisk aktivitet och dess koppling till hälsan. 2014 angav 75 procent av Sveriges befolkning att de tränar regelbundet eller någorlunda regelbundet2.

Hur många steg om dagen?

Världshälsoorganisationen rekommenderar att man går minst 10000 steg om dagen, vilket motsvarar ungefär sex kilometer. Ett sätt att mäta hur många steg man tar under en dag är att använda en stegräknare. Man kan också använda en app i sin smartphone, förutsatt att man alltid har med den när man rör sig. Att gå över 10000 steg om dagen kan stärka hjärta, kärl och lungor samt förebygga andra besvär som t ex magproblem och sömnproblem.

Röra sig 30 minuter om dagen

Svenska myndigheters allmänna rekommendation är att röra sig på 30 minuter varje dag. Dessa 30 minuter kan dock misstolkas; de handlar om rörelse på en nivå som är så pass hög att man blir lätt andfådd. Den fysiska aktiviteten bör helst också utföras i sammanhängande perioder på minst tio minuter. Det finns en mängd olika sätt att röra sig på, och det är bra att hitta en aktivitet som man mår bra av.

Att undvika stillasittande

Ganska många i Sverige tränar aktivt, men hur mycket betyder egentligen vardagsmotionen och att undvika långvarigt stillasittande? Många har kontorsjobb där man sitter stilla i timtal, vilket kan innebära mycket lite rörelse under en arbetsdag. En stillasittande livsstil är en riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar.

Stillasittandet är också en faktor som kan påverka samhället i stort. En rapport från Svenskt Friluftsliv beräknar att brist på motion kan kosta samhället 6 miljarder kronor om året1. Motsvarande uppskattning för rökning från Svenskt Friluftsliv är 8,3 miljarder kronor om året. En annan siffra kring rökning är Folkhälsoinstitutets uppskattade kostnad av 26 miljarder kronor om året. Olika organisationer har skilda uppfattningar om de uppskattade kostnaderna kring både motion och rökning, men säkert är att stillasittandet är något som kan ha negativ påverkan på samhället.

Cykling är ett exempel på vardagsmotion

Några bra tips på vardagsmotion

Att minska sitt stillasittande och få mer vardagsmotion behöver inte vara komplicerat. Det finns många små saker i vardagen som kan göra skillnad i längden.

Ta trapporna

Att ta trapporna istället för rulltrapporna eller hissen är ett klassiskt tips. Om man vill börja med en lugnare variant, som dessutom gör att man kommer fram snabbare, kan man gå upp för rulltrapporna istället för att stå.

Cykla

Cykeln kan vara ett bra sätt att få in rörelse i vardagen samtidigt som det kan vara ett effektivt transportmedel. Många tar dessutom bilen eller tåget till arbetsplatser som ligger inom en distans som går att cykla till, eller som man åtminstone skulle kunna cykla till i framtiden.

Lunchpromenad

Lunchen är ett utmärkt tillfälle att få sina 30 minuter rörelse. En lunchpromenad kan vara ett avbrott från stillasittandet som får igång både kropp och hjärna. Det kan vara en aktivitet som man kan göra tillsammans med sina arbetskamrater. Under vintertid i Sverige kan det också vara ett sällsynt tillfälle att komma i kontakt med dagsljus.

Stå upp och jobba

Många jobbar på kontor där man är stillasittande under långa perioder. Att stå upp och jobba kan ge en mer varierad arbetsställning och minska stillasittandet. En ny trend som bidrar till vardagsmotion är s.k. ”walk and talk”-möten; man har sitt möte under en promenad. Metoden kan ge vissa praktiska problem som t ex ett större antal mötesdeltagare och anteckningar, men varför inte prova i de fall då det är möjligt?

Bensträckare

Eftersom kroppens blodsocker- och insulinnivåer kan sjunka efter en längre tids aktivitet kan det vara bra med något så enkelt som en bensträckare. Korta bensträckare kan även bidra till att man blir piggare. Man kan gå och hämta en kopp kaffe eller ett glas vatten, eller så kan man ställa sig upp och sträcka kroppen.

Mer om träning och motion:


Referenser

1. http://svensktfriluftsliv.se/wp-content/uploads/2012/12/Fysisk-inaktivitet-kortversion.pdf

2. http://www.livsmedelsforetagen.se/wp-content/uploads/2014/04/Livsmedelsf%C3%B6retagen_rapport_kommentarer.pdf

MittVal SPORT - ett kosttillskott för dig som tränar

MittVal SPORT

MittVal SPORT är ett kosttillskott för män och kvinnor som tränar. MittVal SPORT innehåller bl.a. magnesium, selen samt vitaminerna C och E som behövs för kroppen vid träning.