Behöver jag extra vitaminer under träning?

Motion kan bidra till bättre hälsa och minska risken för kroniska sjukdomar. Samtidigt är det viktigt att se till att kroppen får i sig alla nödvändiga mineraler och vitaminer under träning. Vissa vitaminer och mineraler kan till exempel hjälpa till att minska trötthet och utmattning, medan andra kan motverka de skador som uppstår på musklerna vid hård träning.

Muskler som skadas under träning kan inte ta upp näringsämnen och glykogen lika effektivt som tidigare, vilket kan försämra din prestation. Många vitaminer och mineraler går också förlorade när man svettas. Därför kan det vara bra att ta ett kosttillskott för att få i sig extra vitaminer under träning.

Vitaminer vid träning

Vilka vitaminer behöver man för träning?

Den som tränar regelbundet behöver vara uppmärksam på följande vitaminer och mineraler:

B-vitaminer är centrala för bland annat energiomsättningen, muskeluppbyggnaden och nervsystemet.  Många idrottare har nytta av extra B-vitaminer under träning eftersom de kan öka energiproduktionen. Aktiva personer behöver dessutom större mängder B-vitaminer än de som är stillasittande.

C-vitamin och E-vitamin innehåller antioxidanter och bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Under hård träning kan C-vitamin även bidra till att immunförsvaret fungerar normalt.

Magnesium bidrar till normal energiomsättning, och gör så att nervsystemet och musklerna fungerar som de ska. Dessutom kan magnesium hjälpa till att minska trötthet och utmattning.

Koppar, selen och mangan innehåller antioxidanter som hjälper till med musklernas återhämtning.

Järn är nödvändigt för blodets syretransporter och stimulerar immunförsvaret. Under träning ökar förlusterna av järn i urin och svett, och en del idrottare drabbas därför av järnbrist. För att kompensera för förlusterna behöver den som tränar fördubbla sitt järnintag. Järnbrist är framförallt vanligt hos kvinnliga idrottare och uthållighetsidrottare.

Zink är inblandat i många av kroppens centrala funktioner. För att du ska kunna upprätthålla fettförbränningen och muskeltillväxten under hård träning kan du behöva extra tillskott av zink.

D-vitamin har många centrala funktioner i kroppen och hjälper bland annat kroppen att ta upp kalcium, vilket behövs för normal skelettutveckling. Vår främsta D-vitaminkälla är solen, men under vinterhalvåret nås inte vi nordbor av de UVB-strålar som behövs för att kroppen ska kunna tillverka D-vitamin i huden. På vintern är det därför många som behöver extra D-vitamin, oavsett om de tränar eller inte. 

Vem behöver vitaminer till träning?

Som motionär eller idrottare har du ett ökat behov av näring, eftersom din ämnesomsättning ökar när du tränar. En del av det behovet kan tillgodoses genom att äta en balanserad kost med näringstäta livsmedel som är rika på protein, fett och kolhydrater. Dessutom behöver vi äta mycket frukt och grönt för att få i oss mineraler och vitaminer under träning. Men även om man äter allsidigt kan det vara svårt för aktiva personer att få i sig tillräckligt med näring genom kosten. Många väljer därför att komplettera med ett kosttillskott för att vara säkra på att få i sig tillräckligt med vitaminer innan träning.

Behovet av kosttillskott är individuellt och beror på faktorer som ålder, kön, livsstil och hur hårt och ofta du tränar. Vissa kosttillskott riktar sig till vardagsmotionärer, medan andra riktar sig till elitidrottare. En del tillskott passar såväl nybörjare som erfarna idrottare. I allmänhet ökar behovet av extra mineraler och vitaminer under träning ju mer du svettas – till exempel får uthållighetsidrottare lätt brist på magnesium när de tränar i värme, vilket i sin tur kan leda till ökad risk för muskelkramp och träningsvärk. Olika dieter kan också påverka ditt behov av olika näringsämnen när du tränar.


Lär dig mer om våra kosttillskott

MittVal vitaminer och mineraler för hela livet, är en serie individanpassade kosttillskott. Klicka på länkarna nedan för att se vilken produkt som passar dig bäst.

MittVal Sport
MittVal Sport
MittVal Magnesium
MittVal Magnesium