Skillnaden mellan olika typer av vegetarianer

Det finns många olika typer av vegetarianer och det kan vara svårt att hålla isär dem. Vad kan man laga när man har en lakto-ovo-vegetarian på besök och har man helt plötsligt blivit flexitarian när man börjat med ”köttfri måndag”? Precis som det finns flera olika typer av vegetarianer finns det också flera orsaker att bli vegetarian. Några av de vanligaste orsakerna är religiösa, djurrättsliga, miljöskäl, hälsoskäl och smakskäl.

Laktovegetarian

En laktovegetarian äter inte kött, fisk och fågel. De äter dessutom heller inte ägg. Däremot äter en laktovegetarian fortfarande mejeriprodukter som mjölk, yoghurt och ost. Eftersom laktovegetarianer äter mejeriprodukter har man större möjlighet att få i sig D-vitamin än veganer, men intaget av vitamin B12 kan vara en utmaning eftersom man heller inte äter ägg. Livsmedelsverket rekommenderar att lakto-ovo-vegetarianer äter tillskott av vitamin B12 och dessa äter ägg, något laktovegetarianer inte gör.

Ovo-vegetarian

En ovo-vegetarian äter ägg, men inte några mejeriprodukter. ”Ovo” härstammar från det latinska ordet för ägg.

Lakto-ovo-vegetarian

Lakto-ovo-vegetarianer äter samma sak som laktovegetarianer, med skillnaden att de även äter ägg. Enligt livsmedelsverket kan lakto-ovo-vegetarianer behöva ett tillskott av vitamin B12 trots att de äter mjölkprodukter och ägg.

Vegan

En vegan äter inga produkter som kommer från ett djur överhuvudtaget, inklusive mjölk och ägg. En vegansk kost kan kräva mer planering för att innehålla alla näringsämnen som behövs, och för att få i sig några av dem kan man behöva ta ett kosttillskott. Livsmedelsverket rekommenderar att veganer äter kosttillskott eller berikade produkter som innehåller vitamin B12 och D-vitamin.

Pescetarian (stockholmsvegetarian)

En pescetarian, eller ”stockholmsvegetarian”, äter en vegetarisk kost men även fisk och skaldjur. En pescetarian kanske inte anses som en ”riktig” vegetarian i allas ögon, men ett intag av fisk kan bidra till att man får i sig mer av t ex D-vitamin och omega 3-fettsyror.

Flexitarian

En flexitarian försöker att hålla sig ifrån att äta kött, men gör det ibland. Flexitarianism har blivit populärt och kan vara ett sätt att närma sig vegetarianismen. Det kan vara en positiv trend både miljömässigt och hälsomässigt eftersom det kan minska konsumtionen av rött kött. Ett vanligt sätt att börja vara flexitarian är att införa en köttfri dag i veckan, t ex en ”köttfri måndag”.

Klimatarian/climatarian

En relativt ny typ av vegetarianism är klimatarianismen. Målet med att vara klimatarian är att äta mat som orsakar mindre utsläpp, t ex genom att minimera transport och sophantering. I praktiken kan det innebära att man väljer närodlade livsmedel för att minimera utsläpp av bensin. Ett argument för klimatarianismen kan också vara att konsumtionen av kött oavsett odlingsplats kan anses som skadlig eftersom den bidrar till produktion av växthusgaser.

Quiz om vegetarisk kost

Vad kan du om vegetarisk kost? Gör vårt quiz här på hemsidan!

Fler artiklar om vegetarianism:

MittVal VEGETARIAN - kosttillskott för vegetarianer och veganer

Kosttillskott för vegetarianer

MittVal VEGETARIAN innehåller vitaminer och mineraler som vegetarisk kost ofta har låga halter av eller saknar helt.