Vi behöver koppar

Koppar bidrar till normal järntransport i kroppen och till att skydda cellerna mot oxidativ stress.

Koppar finns i

Alla livsmedel innehåller koppar men de högsta halterna finns i nötlever, skaldjur, nötter, frön och kakao (omkring 10 mg/kg). Mer måttliga källor är kött, fisk, svamp och ärtor. 

Dagligt referensintag, DRI, av koppar

  • Män och kvinnor: 0,9 mg/dag
  • Gravida: 1,0 mg/dag
  • Ammande: 1,3 mg/dag

Kopparbrist

Brist på koppar är mindre vanligt, till och med sällsynt hos friska personer, men kan uppstå i samband med tarmsjukdomar och som följd av långvarig överdosering av zink. Vid vissa ärftliga sjukdomstillstånd fungerar inte den normala kopparmetabolismen.

Överdosering av koppar

Små barn kan få diarré av vattenledningsvatten med hög kopparhalt. Därför bör man inte ta vatten ur varmvattenkranen när man tillagar välling. Högt intag av koppar har en irriterande effekt på magtarmkanalen, och har tidigare använts för att framkalla kräkning vid förgiftningar.

Mer om koppar

Förhöjda kopparhalter i dricksvatten är vanligt och beror på korrosion av koppar i vattenledningarna.