KATEGORI: Livsmedel , Hälsa

Hösten här och vardagsrutinerna med den. Har du tänkt på hur mycket rutiner kan förenkla din vardag och underlätta för att göra bra val? Vi kikar in i basförrådet.

Det är många faktorer som påverkar vårt ätande och våra matval börjar ju faktiskt redan i butiken. Det är där vi lägger grunden för goda förutsättningar och bra måltider hemma. Att vara riktigt hungrig, gå till skafferiet och främst hitta kex eller kakor blir sällan en bra kombination. Ge dig själv chansen till bra val genom bra förutsättningar. Läs mer

KATEGORI: Recept , Hälsa

Pizza!

Kanske en pizzakväll till helgen? Pizza är ett typiskt laddat livsmedel där det ofta dyker upp kommentarer som ”Usch jag slarvade och åt pizza i helgen” ”Kan man äta det?!” ”Onyttigt!!”. Pizza är en maträtt som väcker känslor och javisst, ofta är pizza en maträtt som blir väldigt energirik och innehåller mycket fett. I dagens samhälle är det lätt att få i sig för mycket energi och stora mängder fett vilket inte är fördelaktigt för folkhälsa. Så för många är det inte en optimal rätt att äta titt som tätt. Vi behöver dock påminna oss om den kanske bästa devisen gällande mat: ”Det finns inget livsmedel eller maträtt som är så bra att du alltid kan äta det och det finns inget livsmedel som är så dåligt att du aldrig kan äta det”. Tänk om den där pizzakvällen ger dig massor av njutning, goda smaker och glädje? Ska den då förstöras av dåligt samvete? Allt kan få plats, i lagom mängd. Glöm inte att njuta av det du äter också. Våra matvanor handlar om helhet och balans, att ha en näringsrik grund och sedan lägga till det som ger just dig extra njutning. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen

<h2>- Mat på tävlingsdagen</h2> <br> <strong>Dagen D för lopp närmar sig. Förväntan, glädje och nervositet. Det kan påverka vår aptit och vår mage. Hur kan jag äta på tävlingsdagen? </strong><br><br> <strong>Gör en plan</strong><br> Tänk igenom tävlingsdagen på förhand. När är tävlingen? När ska du börja värma upp? När ska du äta? Att fundera igenom detta lugnar eventuella tävlingsnerver och kan förebygga magbesvär. Utgå från hur du brukar planera dina måltider i samband med träning. Före ett lopp kan du behöva åka hemifrån i god tid vilket gör att din sista måltid före loppet kan behöva ätas på vägen eller på plats så planera även det. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen

<h2>- Äta efter träning och tävling</h2> <br> <strong>Loppet slutar inte när du stoppar klockan. Återhämtning – mat och vila – är en del av passet oavsett om det handlar om träning och tävling.</strong><br><br> Timing är ett nyckelbegrepp inom området idrottsnutrition, mat vid träning. I grunden handlar det om att hitta en regelbunden rytm och anpassa dina måltider efter din träning. Beroende när du tränar på dygnet kan måltider behöva anpassas för att bli praktiskt i din vardag. Planering är A och O för att få till en bra helhet. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen och andra lopp

<h2>- Intag under lopp</h2> <br> <strong>Under lopp erbjuds ofta vätska längs vägen och ibland även energi. Gör en plan för ditt lopp.</strong><br><br> Ett millopp är ett relativt kort lopp och hur ditt intag av vätska och energi ska se ut påverkas av temperatur, din tävlingstid och din vana att inta vätska och energi. Detta är också något som är mycket individuellt. Desto längre lopp, desto mer vätska och energi behövs. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen och andra lopp

<h2>- &Auml;ta f&ouml;re tr&auml;ning och t&auml;vling</h2> <br> <strong>Vad ska jag &auml;ta innan tr&auml;ning och t&auml;vling? Hur l&aring;ngt innan? I detta inl&auml;gg l&auml;gger vi fokus p&aring; uppladdning av br&auml;nsle f&ouml;re tr&auml;ning och t&auml;vling.</strong><br><br> Måltiden före träning är en chans att ge dig ännu bättre förutsättningar för din träning. På tävling startar vi alla med tiden 00.00. Alla med samma möjligheter att göra ett bra lopp utifrån sina förutsättningar oavsett motionär, ungdom eller elit. Förutsatt att du har tänkt på helheten. För ditt träningspass eller tävling börjar ju faktiskt varken med löpstegen eller att du trycker i gång klockan. Det börjar med uppladdning. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen och andra lopp

<h2>- Vätska vid träning och tävling</h2> <br> Vätska är livsnödvändigt för vår överlevnad och för vårt välbefinnande. En vuxen människokropp innehåller 50-60 % vätska, hos barn är siffran högre. Vid träning ökar vårt vätskebehov och vätskeintaget är därför av stor betydelse. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen och andra lopp

<h2>- Att &auml;ta f&ouml;r att tr&auml;na</h2> <br> <strong>Maten &auml;r en viktig pusselbit b&aring;de f&ouml;r h&auml;lsa och f&ouml;r tr&auml;ning. Har du r&auml;tt fokus?</strong><br> <br> Ett helhetsperspektiv &auml;r av stor betydelse n&auml;r du tr&auml;nar inf&ouml;r ett lopp. Gl&ouml;m inte bort maten som en del av tr&auml;ningen. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen

<h2>- Att sätta mål</h2><br> Att träna inför ett specifikt lopp är oftast en väldigt bra motivationsfaktor för din träning. För att du ska få en rolig resa både under tiden fram till loppet och under själva loppet är det smart att fundera igenom ditt mål. Fundera igenom följande? Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Vitaminer och mineraler

Fullkorn i fokus – recept

I tidigare inlägg kunde du läsa om fullkorn. Nu vill jag också ge dig ännu mer inspiration för fullkorn i din matvardag. Vi startar med ett mättande mellanmål. Läs mer