KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Håll balansen – vätska vid träning

Sommartider och förhoppningsvis varmt sommarväder. Det ger ett ökat vätskebehov som ibland kan upplevas utmanande. Vätska är nödvändigt för vår överlevnad och vätskebalans är av stor vikt för vårt välbefinnande. Vätskan reglerar kroppstemperatur, syretransport och transport av hormoner och näringsämnen till muskler och organ. Den vuxna människokroppen består av 50–60 % vätska. Det dagliga vätskebehovet är 2-3 liter i vila och vi får i oss ungefär hälften via maten. Vid träning ökar vårt vätskebehov och hur mycket beror på faktorer som träningspassets längd och intensitet, omgivande temperatur, luftfuktighet och typ av kläder eller utrustning. Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Livsmedel

Goda semestervanor

<strong> <p><strong><strong>Sommar, semester och kanske inte samma rutiner som vanligt. Låt oss slippa onödiga ”semesterkilon” och tankar som ”Efter semestern ska jag…”. Försök i stället att hitta balansen med några tips och råd.</strong><br> </strong></p> </strong> Läs mer

KATEGORI: Vitaminer och mineraler , Hälsa

Bärfrossa!

<strong> <p><strong><strong>Svensk sommar innebär högsäsong för alla bär som finns i vårt land. Hur bra är dem? Vad innehåller dem? Hur kan vi äta dem? Vi sätter de goda bären i fokus.</strong><br> </strong></p> </strong> Läs mer

KATEGORI: Recept , Hälsa

Glasstider!

<strong> <p><strong><strong>Sommartider och glasstider. Här kommer tre glassiga, smoothiebaserade och busenkla recept att testa fyllda av smak och bra bränsle.</strong><br> </strong></p> </strong> Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Livsmedel

Att äta utifrån dig!

<strong> <p><strong><strong>En trend som har synts i sociala medier en tid är att kändisar, influencers och privatpersoner delar med sig av en dags matintag, ”What I eat in a day”. Hur kan vi förhålla oss till detta?</strong><br> </strong></p> </strong> Läs mer

KATEGORI: Recept , Livsmedel

Somrig färskpotatissallad

<strong> <p><strong><strong>Det är väl få livsmedel som är så förknippat med svensk sommar som färskpotatis? Vi tittar närmare på den lilla knölen och bjuder på ett recept på en härlig färskpotatissallad till sommarens grillat.</strong><br> </strong></p> </strong> Läs mer

KATEGORI: Recept , Livsmedel

Vårkänslor – i luften och i maten

<strong> <p><strong><strong>Visst blir vi lite gladare och piggare av längre dagar, ljusare tider och vårtecken i naturen? Ta med detta till tallriken! Färg gör inte bara måltiden finare och mer lockande, utan ofta godare och mer näringsrik. Win win med andra ord.</strong><br> </strong></p> </strong> Läs mer

KATEGORI: Protein , Livsmedel , Vitaminer och mineraler

Påsk och ägg i fokus

<strong> <p><strong><strong>Påsktider och det äts mer ägg än någon gång annars. Under påskveckan fördubblas äggkonsumtionen. I sin praktiska förpackning har ägget inte bara sin plats på påskbordet utan är smidigt att ta med som mellanmål eller ha i matsäcken. Men hur är det egentligen med kolesterol och ägg? Och hur kan ägget förenkla vår matvardag?</strong><br> </strong></p> </strong> Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Barn

Barn och socker- hur ska vi tänka?

<strong> <p><strong><strong>Den söta smaken ligger oss naturligt nära hjärtat. Modersmjölken är i sig väldigt söt och vi har en förkärlek för det söta rent historiskt. Så det är inte konstigt att både barn och vuxna gillar den söta smaken. I dagens samhälle med ett nästintill obegränsat utbud av söta- och energirika drycker och livsmedel är detta en utmaning för folkhälsan. Att få med sig goda matvanor redan som barn lägger en bra grund för hälsa och goda vanor senare i livet. Så hur kan vi tänka gällande barn och socker?</strong><br> </strong></p> </strong> Läs mer

KATEGORI: Hälsa

Den där viktiga sömnen…

<strong> <p><strong><strong>När vi pratar om matvanor och rörelser bör vi också prata om pusselbiten sömn. Men vad har sömnen med din hälsa och dina matvanor att göra? Kanske betydligt större påverkan än du tror…</strong><br> </strong></p> </strong> Läs mer