KATEGORI: Hälsa , Recept

Lucka 16 – Att piffa till vardagen

Har du tänkt på vad som påverkar vår smakupplevelse? Vi äter med alla sinnen och synen och lukten står för en stor del av vår upplevelse. Detta brukar vi uppleva extra tydligt om vi exempelvis är förkylda. Många gånger dukas det fint till fest och på helgen. Det är ju dock vardagsmaten som står för den huvudsakliga delen av våra måltider. Att se till att maten innehåller mycket färg ökar inte bara chansen för att maten innehåller mer näring och smak utan också att den ser mer lockande ut. Det ska ju vara trevligt att äta! Att servera kokt torsk med kokt potatis och vit sås utan grönsaker på en vit tallrik blir ingen fantastisk upplevelse för synen. Genom att lägga till kokta ärter, riven morot och kanske byta tallrik kan vi få en helt annan bild av måltiden. Testa själv! Hur vi serverar maten kan vara extra betydelsefullt för personer med dålig aptit. Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Recept

LuckLucka 15 – Matglädje, med barn i fokus

Bakom dagens lucka gömmer sig temat mat och barn. Goda matvanor och matglädje är viktiga delar för hälsa och välmående. Kunskap om grundläggande näringslära och om matens betydelse för hälsa och prestation är en viktig grund för ett sunt förhållningssätt till mat och för att göra smarta matval. Hur gör vi då för att skapa goda matvanor och matglädje hos våra barn? Genom att få med sig goda vanor tidigt i livet lägger vi en bra grund för hälsa och goda vanor även senare i livet. Du som vuxen är deras viktigaste förebild i denna fråga och den guide de behöver för att hitta rätt i det som kan upplevas som en djungel. Några tips och råd för matglädje med fokus på yngre barn: Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Recept

Lucka 14 – Med socker och sötningsmedel i fokus

Jultider och det säljs mängder med julmust. Med eller utan socker. Socker och sötningsmedel är ett ständigt laddat ämne i kostdebatten. Vad ska du välja? Hur kan du tänka? Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Recept

Lucka 13 – Ostkaka

Luciadagen och saffransbullarna står uppdukade på många håll. Så idag bjuds du på tips med temat saffran och ostkaka. Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Recept

Lucka 12 – Söndag och tredje advent

Dags att tända tredje ljuset och njuta av denna söndag. För visst vill vi förknippa denna tid på året med lugn, mys och njutning? Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Recept

Lucka 11: Pepparkaksbollar

Något sött till fika i helgen? Här får du ett enkelt och gott recept på pepparkaksbollar. Prova till fikat eller använd som energipåfyllning vid mellanmål på språng eller före och efter träning. Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Recept

Lucka 10: Se över stress och sömn

Varför blandar vi in sömn och stress när vi pratar matvanor? Kroppen och hälsan handlar om helhet och allt hänger ihop. Därför kan dålig sömn och mycket stress ha betydelse för vårt ätande och våra matvanor. Vid stress får kroppen en förändrad hormonbalans som påverkar oss både fysiskt och psykiskt. Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Recept

Lucka 9: Mer grönt!

Mer grönsaker, frukt och bär! Det är det många som vet att det är bra och näringsrika livsmedel som många skulle må bra att äta mer av. Det ger vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer och det ger oss många positiva hälsoeffekter. Men hur får vi till det i praktiken? Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Recept

Lucka 8: Fisksoppa

Fisk och skaldjur innehåller mycket näring och fina fetter som vi mår bra av. Feta fiskar som lax, sill och makrill ger oss de viktiga omega-3 fetterna och vitamin D. Skaldjur och musslor är magra proteinkällor som bland annat innehåller vitamin B12, selen och jod. Så här i vintertider passar en värmande fisksoppa extra bra? Det fina med fisksoppor är att de går snabbt att laga, kan varieras mycket och serveras både som snabb vardagsmat och som en fin helgmiddag. Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Recept

Lucka 7: Hur äter du?

Har du funderat på hur du äter? Det är ju faktiskt inte bara när och vad vi äter som har betydelse. Hur vi äter påverkar vår upplevelse av måltiden och kan också påverka vår nöjdhet och mättnadskänsla. Att tugga maten väl är också det första och viktiga steget i matsmältningssystemet. Vår äthastighet har också betydelse. Vid otillräckligt tuggande och hög äthastighet är det lätt att vi äter mer än vi behöver och det ökar också risken för magbesvär. Läs mer