KATEGORI: Hälsa , Protein , Recept , Livsmedel , Vitaminer och mineraler

En smart matvardag - Snabba och goda luncher

Att äta en bra lunch ger dig goda förutsättningar för att vara pigg och koncentrerad senare under dagen. Här kan du göra det enkelt för dig och spara både tid och pengar på att laga mycket mat på en gång, lägga upp i matlådor och förvara i kyl och frys. Läs mer

KATEGORI: Mellanmål , Frukost , Hälsa , Livsmedel , Recept

En smart matvardag - Enkla och bra mellanmål

Både aktiva dagar och mindre aktiva dagar, exempelvis arbetsdagar med datorarbete, kräver bra energi och koncentration. Att äta regelbundet och sprida ut maten jämnt över dagen kan hjälpa dig att hålla koncentration och energinivå uppe. Mellanmålens syfte är just detta. De kan också göra det lättare att äta lagom vid lunch och middag samt förebygga småätande och intag av sötsaker. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa , Recept

En smart matvardag - Måltidsordning och rutiner

En av nycklarna till hälsosamma matvanor är rutiner och planering. Detta gäller även träning och motion. En god planering ger dig bättre förutsättningar att göra bra val och att hålla energinivån uppe under dagen. Vår kropp tycker om rutiner och regelbundenhet så gör en plan som passar dig. Fundera över hur dina måltidstider ser ut idag och reflektera över din energi och koncentration under dagen. Blir du ofta väldigt hungrig eller sötsugen på kvällen? Då kanske du äter för lite tidigare på dagen. Känner du dig ofta trött under dagen? Då kanske det går för långt mellan dina måltider. Läs mer

KATEGORI: Mellanmål , Frukost , Vegetarisk kost , Vitaminer och mineraler , Recept

En smart matvardag - Smarta utbyten

I en hälsosam kost så kan vi äta allt, där finns inga förbud och pekpinnar. Du kan alltså njuta av en god kaka eller sötsak ibland utan problem, men låt det inte ersätta den näringsrika maten. Socker är inget farligt men däremot ger sockerrika livsmedel mycket energi men lite näring. Att se över sockerintag i vardagen är därför en bra idé. Att välja bra mat och förbättra sina matvanor handlar inte om att vända upp och ner på sin nuvarande kost. Många små förändringar gör tillsammans stor skillnad. Läs mer

KATEGORI: Vitaminer och mineraler , Hälsa , Recept

En smart matvardag - Bra kolhydrater

Kolhydrater är ett viktigt bränsle för kroppen och många kolhydratkällor ger också ett viktigt intag av fibrer, vitaminer och mineraler. Så välj inte bort kolhydrater, välj kolhydrater med bra kvalitet. För dig som har ett lägre energibehov och låg fysisk aktivitet behövs en mindre mängd kolhydrater medan du som är mycket aktiv och tränar flera gånger per vecka har ett högre kolhydratbehov. Grönsaker och frukt är bra och näringsrika livsmedel och de har ett lågt energi- och kolhydratinnehåll. För dig med lägre energibehov kan dessa gärna utgöra en större del av måltiderna. Läs mer

KATEGORI: Vitaminer och mineraler , Hälsa , Recept , Graviditet och amning , Äldre

En smart matvardag - Mera frukt och bär

Frukt och bär innehåller mycket näring och smak och är en betydelsefull del i en hälsosamkost. Gemensamt är liksom grönsaker och rotfrukter att de har ett lågt energiinnehåll och högt näringsinnehåll. Genom att välja olika färger får du ett större intag av olika antioxidanter. För att tänka miljösmart och ekonomiskt – välj i säsong. Läs mer

KATEGORI: Vitaminer och mineraler , Hälsa , Recept , Graviditet och amning , Barn , Äldre

En smart matvardag

Hur kan vi då skapa hållbara, bra vanor i praktiken? Vad kan vi göra mer av? Häng med i detta och kommande 6 temainlägg! Läs mer

Ät mer färglatt: Laga en god ”bowl” med asiatisk touch

Olika typer av ”bowls” har blivit ett populärt sätt att äta. Det är ett jättebra sätt att få in mer grönsaker i måltiden och kan lätt anpassas efter individ, tycke och smak. Kanske vill du börja äta mer vegetariskt men vet inte var du ska börja? Här är en rätt som enkelt görs vegetarisk eller där en animalisk proteinkälla blir som ett tillbehör och inte spelar huvudroll. Genom att välja svenskt fullkornsalternativ till ris, svensk kål och frysta grönsaker blir rätten mer klimatsmart. Ärthummus är god som röra till många andra rätter eller som pålägg. Läs mer

Nytt år och hållbara vanor

Nytt år, nya möjligheter. Januari och det är en högsäsong för dieter, råd för ”quick-fix” och superlivsmedel. Nyårslöften, som många gånger är orealistiska eller ogenomtänkta, ska nu förverkligas. Detta kan lätt leda till negativ press, stress, känsla av besvikelse och sänkt självförtroende vid misslyckande. Läs mer

Lucka 24 - God jul!

Julafton är här så idag återstår det bara att önska en riktigt god jul! Ta hand om dig och dina nära. <br><br><br> Läs mer