Lucka 23 - ”Dan före dan”

Förhoppningsvis har julstämning och lugn infunnit sig för längesedan. Om inte, är det dags att hitta det nu. Dagen före julafton innebär för många en uppesittarkväll. Denna dag som övriga juldagar kan lätt bli en känsla av att ”äta hela tiden”. Mat är ju så mycket mer än bara näring och bland annat ett sätt att umgås. Glöm inte att umgås på andra sätt, varför inte plocka fram ett sällskapsspel? Läs mer

Lucka 22 - Svinnsmart

Efter jul kan det lätt bli mycket mat över som riskerar att slängas. Tyvärr slängs mycket fullt ätbar mat i onödan i hushållen, året om. Ta hand om resterna och minska matsvinnet. Det har lika stor betydelse vid jul som årets övriga dagar. Här kommer några tips för att ta hand om julmat: Läs mer

Lucka 21 - Många rätter – större portioner?

Vid jul serveras ofta många rätter att plocka av. Lite av det, lite av det och helt plötsligt är tallriken överfylld. Hur kan man hantera det? Läs mer

Lucka 20 - Upp och hoppa!

Juldagarna närmar sig och för många kanske en längre ledighet. Många har under året arbetet mer hemma och fått lite ändrade dagliga rutiner. Mer tid hemma ger möjligheter och avkoppling men kan också ge mer stillasittande och mindre rörelse. Några tips! Läs mer

Lucka 19 - Fruktsallad i vinterskrud

Fruktsallad – kanske den optimala desserten eller fikan? Massor av färg, näring, smak, kan säsongsanpassas och varieras i det oändliga. Varför inte prova denna lyxiga citrussallad med julkänsla? Läs mer

Lucka 18 - Julgodis

Visst har julgodis en plats i jul. Nötter, tryffel, skumgodis, kola – vad är din favorit? Det blir lätt ett stort utbud och mycket sötsaker tillgängligt. Detta kan upplevas svårt att hantera för att begränsa sitt intag. Hjärnans belöningssystem triggas av socker och fett. Söta smaker är heller inget vi behöver lära små barn att äta, det har vi redan en grund för att tycka om. Läs mer

Lucka 17 - Frukost

Frukost lägger en bra grund för dagen och är en bra vana året om. När det gäller frukost är många riktiga vanemänniskor – samma frukost varje dag. Det är inte något fel i sig, men extra viktigt att då se till att det är en bra frukost. Långsamma kolhydrater, protein och vitaminer i form av bär, frukt och grönsaker. Läs mer

Lucka 16 - Julens sallader

Sallad och grönsaker är kanske inte det första vi tänker på när vi planerar julmat. Men det bör ha en lika självklar plats här som vid veckans alla middagar. Lys upp julmaten med en färgrik sallad. Utgå från säsongens grönsaker som olika sorters kål, morot och citrusfrukter. <br> Läs mer

Lucka 15 - Sill i fokus

Sillen har för många en självklar plats bland julmaten och på midsommar. Sill innehåller många olika näringsämnen precis som annan fisk. Då sill är en fet fisk innehåller den även omega 3 och vitamin D. Inlagd sill är ju därför bra snabbmat som kan ätas resten året också. Hur då?<br><br> Läs mer

Lucka 14 - Syna saltet

Har du tänkt på varför vi lätt blir mer törstiga efter vissa måltider eller rätter? Julmat kan lägags till denna kategori. Svaret är salt. Kroppen behöver natrium som finns i salt för flera funktioner i kroppen, men i lagom mängd. För höga doser kan ge högt blodtryck vilket i sig är en riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom. Högt blodtryck är en vanlig diagnos i Sverige och undersökningar visar på högt saltintag – i genomsnitt den dubbla mängden jämfört med rekommenderad dos. Läs mer