Lucka 3 - C som i citrus som i C-vitamin

Älskade citrustider. Clementin, satsumas och apelsin – deras bästa tid är nu. Ät som de är, lägg i yoghurt och fil eller toppa en sallad. Citrusfrukter är rika på vitamin C. Blir det någon skillnad på att äta hel frukt eller dricka juice? Hel frukt ger mer fibrer och mättnad så välj helst det. Läs mer

Lucka 2 - Julsmaker

December och julmånad. Överallt syns och pratas det om jul. Flera livsmedel kommer i specialvarianter med julens smaker. Exempel är mejeriprodukter, bröd och godis. Många av dessa produkter innehåller inte bara extra smak utan också extra socker. Läs mer

Lucka 1 - Decembertankar

December och jul på ingång. En månad av förväntan, glädje och mys eller mest stress och press? Du kan välja. I en mörk årstid och i en värld påverkad av pandemi behöver vi ljus och glädje mer än någonsin. Tänd ljus och njut. Se över din att-göra-lista. Vilka ”måsten” kan du ta bort? Hur får du ett bra förhållningssätt och strategi kring julens klappar, mat och pynt där du undviker onödig stress? Vad ger och tar energi? Bra frågor att reflektera kring. Läs mer

Uteliv och värmande dryck

Många fina höst- och vinterlika dagar just nu. Beroende på var vi befinner oss i landet kan det se väldigt olika ut. Vi kan i alla fall slå fast att varje årstid har sin charm, även om vi kanske har vår personliga favorittid på året. Även om dagarna är kortare och luften är kallare är det fortsatt en bra idé att fånga dagsljuset genom att ta sig ut i naturen. I en tid när vi behöver hålla ut och hålla avstånd är det ju dessutom ett trevligt och säkert sätt att umgås utomhus. Ta en fika, promenera, lek. Att vara utomhus ger lätt extra rörelse. Om du har barn – ta med dem ut och bygg en koja, bestig ett berg (en liten höjd brukar räcka långt för att upplevas som ett äventyr), gunga eller klättra i träd. Fantasin har inga gränser, så ta fram barnet inom dig och lek tillsammans. Ett annat trevligt sätt är att leta upp vandringsleder och naturreservat i närområdet och upptäcka dem genom promenad. Läs mer

Smörgås till middag

Tre huvudmåltider samt något mellanmål per dag är en bra fördelning av dagens energi och näring. Vad är en huvudmåltid? Ofta pratar vi om frukost, lunch och middag men benämningen av måltiden kan variera? Måste det vara en lagad måltid? Vissa äter två lagade måltider, vissa ingen. Läs mer

Lika men ändå olika

Små förändringar i vår kost kan göra stor skillnad. Som dietist jobbar jag många gånger med råd för kostförändringar kopplat till specifikt syfte. Beroende på om målet är att förändra vikten, optimera träning eller för att äta mer hälsosamt kan dessa förändringar se olika ut. Ett viktigt perspektiv är att det ska fungera för individen i vardagen och vara hållbart i längden. Många gånger är vi människor lite otåliga och önskar ”quick fix”, oavsett mål. Då är det lätt att göra drastiska förändringar i maten man brukar äta. Detta gör det ofta svårare att få den nya vanan hållbar i längden. Så idag vill jag visa hur små förändringar kan göra stor skillnad. Läs mer

Gör din egen müsli!

Müsli är en bra basvara att ha hemma till frukost och mellanmål. Det är enkelt att göra sin egen müsli eller granola och det blir väldigt gott. Med ett basförråd av gryn, fröer och torkad frukt har du snabbt en sats nyrostad müsli. På köpet får du koll på innehållet och kan styra exempel sockermängd. Här är mitt basrecept som går att variera efter smak och vad du har hemma. Läs mer

Vad ska jag välja? Flingor i fokus

Det finns mer än en bra frukost. Yoghurt och müsli, havregrynsgröt, smörgåsar, flingor… Men hur är det egentligen med flingor? Är det ett bra val till frukost och mellanmål eller bara en sockerfälla? Hur ska jag tänka när jag väljer? Läs mer

Vitamin D i fokus

Höstmörkret är här. Då är det läge att sätta ljuset på vitamin D, solens vitamin.<br><br> Under sommarhalvåret är solljuset vår viktigaste källa till D-vitamin då det bildas i huden när den träffas av solens strålar. Detta räcker dock inte under det mörkare halvåret och då behöver vi fokusera på tillräckligt intag från maten vi äter. Läs mer

Vitamin D i fokus

Höstmörkret är här. Då är det läge att sätta ljuset på vitamin D, solens vitamin.<br><br> Under sommarhalvåret är solljuset vår viktigaste källa till D-vitamin då det bildas i huden när den träffas av solens strålar. Detta räcker dock inte under det mörkare halvåret och då behöver vi fokusera på tillräckligt intag från maten vi äter. Läs mer