KATEGORI: Livsmedel , Hälsa

Kan man äta smörgås till middag?

Tre huvudmåltider samt något mellanmål per dag är en bra fördelning av dagens energi och näring. Vad är en huvudmåltid? Ofta pratar vi om frukost, lunch och middag men benämningen av måltiden kan variera? Måste det vara en lagad måltid? Vissa äter två lagade måltider, vissa ingen. Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Livsmedel

Pollen, mat och korsallergier

Äntligen är det vår på riktigt! Mer sol, mer grönt i naturen och kanske ännu härligare att vara ute. För många kan vår och sommar samtidigt vara en tuff period då det är högsäsong för pollen. Kanske är du en av dem? Kanske märker du också att du kan reagera när du äter vissa livsmedel? En del som har pollenallergi reagerar också på vissa livsmedel, så kallad korsallergi. Det sker främst vid björkpollenallergi. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Vikten av vikten ur ett träningsperspektiv

Vi fortsätter på diskussion gällande vikt men nu ur ett träningsperspektiv. I ett flertal idrotter har vikt och kroppssammansättning stor betydelse för prestation och där vikten ofta kan hamna i fokus. Läs mer

KATEGORI: Livsmedel , Hälsa

Vikten utan vågen i fokus

I samtal och inlägg om mat och hälsa blir det ofta fokus på vikt. I samhället finns ständigt många dieter med fokus på viktminskning. Detta skapar lätt en stress och ett osunt förhållningssätt till kropp och vikten. Vikten har betydelse ur ett hälsoperspektiv. Övervikt och fetma är en riskfaktor och ökar risken för bland annat diabetes typ 2, hjärt-och kärlsjukdom och artros. Läs mer

KATEGORI: Livsmedel , Vitaminer och mineraler

Fryshjältarna!

Längtar du också till sommaren men färska bär och nyskördade grönsaker från den svenska jorden? Råvaror som grönsaker, frukt och bär smakar som allra bäst i sin egen högsäsong. Idag kan vi dock få tag på de flesta grönsaker, bär och frukter året om. Att välja säsongsanpassat är bra för både miljö, plånbok och smak. Läs mer

KATEGORI: Livsmedel , Mellanmål

Påskägg

Påsktider och det äts mer ägg än någon gång annars. Under påskveckan fördubblas äggkonsumtionen. I sin praktiska förpackning har ägget inte bara sin plats på påskbordet utan är smidigt att ta med som mellanmål eller ha i matsäcken. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa , Äldre , Barn

Rörelse i fokus – Rörelsebingo

Ibland kan vi behöva en extra knuff att komma igång. En bingobricka med tränings- och rörelseutmaningar är ett sådant sätt. Gör en bingobricka med 16 rutor. Skriv in olika aktiviteter i de olika rutorna. Bestäm dig för att fylla brickan under en bestämd tid, exempelvis två veckor. Anpassa nivå efter din situation och nuläge. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa , Äldre , Barn

Rörelse i fokus – Träning

Vad är träning för dig och vad gillar du att göra? Den bästa träningen är den du tycker är kul och den som blir av. Vid en stressig vardag finns det risk att du prioriterar bort dig själv och efter en lång arbetsdag kan ursäkterna för att inte träna vara många och kreativa. Som så mycket annat handlar det om att bestämma sig. Planering är en nyckel. Visst kommer du ihåg känslan du får efter att ha tränat? En härlig känsla att plocka fram som målbild när det känns motigt. Planera, lägg fram träningskläder och bestäm tid. Kanske passar det dig bättre att träna mitt på dagen, på morgonen eller i samband med lunch, för att också fånga dagsljus? Du styr. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa , Äldre , Barn

Rörelse i fokus - Arbetsmiljön

För dig som arbetar eller studerar är det många timmar per dag som du ägnar åt detta och då har arbetsmiljön en viktig roll för ditt arbete och för din hälsa. En bra stol, rätt arbetshöjd, ljus och möjlighet till varierad arbetsställning är några betydelsefulla faktorer att se över. Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Rörelse i fokus - Vardagsmotionen

All rörelse räknas och den bästa motionen är ju den som faktiskt blir av. Det finns många möjligheter under en dag att få till rörelse. Se det just som möjligheter och utnyttja dem. Läs mer