Ät mer färglatt: Laga en god ”bowl” med asiatisk touch

Olika typer av ”bowls” har blivit ett populärt sätt att äta. Det är ett jättebra sätt att få in mer grönsaker i måltiden och kan lätt anpassas efter individ, tycke och smak. Kanske vill du börja äta mer vegetariskt men vet inte var du ska börja? Här är en rätt som enkelt görs vegetarisk eller där en animalisk proteinkälla blir som ett tillbehör och inte spelar huvudroll. Genom att välja svenskt fullkornsalternativ till ris, svensk kål och frysta grönsaker blir rätten mer klimatsmart. Ärthummus är god som röra till många andra rätter eller som pålägg. Läs mer

Nytt år och hållbara vanor

Nytt år, nya möjligheter. Januari och det är en högsäsong för dieter, råd för ”quick-fix” och superlivsmedel. Nyårslöften, som många gånger är orealistiska eller ogenomtänkta, ska nu förverkligas. Detta kan lätt leda till negativ press, stress, känsla av besvikelse och sänkt självförtroende vid misslyckande. Läs mer

Lucka 24 - God jul!

Julafton är här så idag återstår det bara att önska en riktigt god jul! Ta hand om dig och dina nära. <br><br><br> Läs mer

Lucka 23 - ”Dan före dan”

Förhoppningsvis har julstämning och lugn infunnit sig för längesedan. Om inte, är det dags att hitta det nu. Dagen före julafton innebär för många en uppesittarkväll. Denna dag som övriga juldagar kan lätt bli en känsla av att ”äta hela tiden”. Mat är ju så mycket mer än bara näring och bland annat ett sätt att umgås. Glöm inte att umgås på andra sätt, varför inte plocka fram ett sällskapsspel? Läs mer

Lucka 22 - Svinnsmart

Efter jul kan det lätt bli mycket mat över som riskerar att slängas. Tyvärr slängs mycket fullt ätbar mat i onödan i hushållen, året om. Ta hand om resterna och minska matsvinnet. Det har lika stor betydelse vid jul som årets övriga dagar. Här kommer några tips för att ta hand om julmat: Läs mer

Lucka 21 - Många rätter – större portioner?

Vid jul serveras ofta många rätter att plocka av. Lite av det, lite av det och helt plötsligt är tallriken överfylld. Hur kan man hantera det? Läs mer

Lucka 20 - Upp och hoppa!

Juldagarna närmar sig och för många kanske en längre ledighet. Många har under året arbetet mer hemma och fått lite ändrade dagliga rutiner. Mer tid hemma ger möjligheter och avkoppling men kan också ge mer stillasittande och mindre rörelse. Några tips! Läs mer

Lucka 19 - Fruktsallad i vinterskrud

Fruktsallad – kanske den optimala desserten eller fikan? Massor av färg, näring, smak, kan säsongsanpassas och varieras i det oändliga. Varför inte prova denna lyxiga citrussallad med julkänsla? Läs mer

Lucka 18 - Julgodis

Visst har julgodis en plats i jul. Nötter, tryffel, skumgodis, kola – vad är din favorit? Det blir lätt ett stort utbud och mycket sötsaker tillgängligt. Detta kan upplevas svårt att hantera för att begränsa sitt intag. Hjärnans belöningssystem triggas av socker och fett. Söta smaker är heller inget vi behöver lära små barn att äta, det har vi redan en grund för att tycka om. Läs mer

Lucka 17 - Frukost

Frukost lägger en bra grund för dagen och är en bra vana året om. När det gäller frukost är många riktiga vanemänniskor – samma frukost varje dag. Det är inte något fel i sig, men extra viktigt att då se till att det är en bra frukost. Långsamma kolhydrater, protein och vitaminer i form av bär, frukt och grönsaker. Läs mer