Ät folsyra innan du blir gravid

Ät folsyra innan du blir gravid

Folsyra (även kallat folat) är ett B-vitamin som krävs för celldelning och blodbildning. Vid befruktningen och första fostertiden så går celldelningen mycket snabbt. Anlag för ryggmärg, hjärna och nerver bildas vilket gör att folsyrabehovet ökar. Riskerna med för lite folsyra tiden innan man blir gravid och första trimestern på graviditeten är missbildningar i form av ryggmärgsbråck och gomspalt (harmynthet) samt tidig abortering av fostret.

KATEGORI: Alla , Näring , Kvinna , Hälsa , Graviditet och amning

Folsyra finns naturligt i gröna bladgrönsaker, broccoli, baljväxter, kål och bär. I såväl studentgrupper som bland kostregistreringsklienter noterar jag att folsyra är ett av det vitamin som man frekvent får alldeles för lite av, och det utan att man har beaktat det förhöjda behovet som finns inför och vid en graviditet.

Rekommendationen är att alla som kan tänkas bli gravida bör komplettera sin kost med 400 mikrogram folsyra från en månad innan graviditetsstart till tolv veckor in i graviditeten.  Förvånansvärt få av mina vänner, bekanta, studenter eller klienter (som ofta tillhör den aktuella målgruppen) känner till detta råd. Alla graviditeter är ju heller inte planerade.

Många upplever att de får informationen vid första MVC-besöket. Då är man ju redan 8-10 veckor in i graviditeten och eventuell skada är redan skedd. På livsmedelsverkets webbplats finns eninformationssida, sprid gärna denna information till målgruppen som berörs.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!