Frukterna påverkar vårt blodsocker i olika utsträckning

Frukterna påverkar vårt blodsocker i olika utsträckning

Både frukt och bär innehåller kolhydrater i form av olika sockerarter som påverkar vårt blodsocker. Relationen mellan sockerarterna glukos (druvsocker) och fruktos (fruktsocker) avgör blodsockret, liksom surheten och hur mycket kolhydrater de innehåller.

Glukos har en mycket snabbare påverkan på vårt blodsocker än fruktos (som först måste gå till levern och omvandlad till glukos) vilket leder till en kraftigare blodsockerhöjning. Faktum är att glukos är samma socker som blodsocker.

Eftersom vatteninnehållet är högt i flera frukter så blir då inte den totala sockerbelastningen så hög medan för exempelvis torkad frukt är den betydligt högre. Ju syrligare frukt desto långsammare blodsockerhöjning.

Frukter som höjer blodsockret snabbt:
Torkad frukt
Banan
Ananas
Mango
Vindruvor

Frukter som höjer blodsockret medelsnabbt:
Päron
Äpple
Melon
Apelsin
Kiwi

Frukter som ger en långsam blodsockerhöjning:
Persika
Plommon
Bär
Grapefrukt


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!