Sommarmaten del 1: Röda bär

Sommarmaten del 1: Röda bär

Marken är täckt med smultron, trädet är fullt med körsbär, jordgubbar sätter guldkant på frukosten och hallonen ger oss en underbar mellanmåls-smoothie på bryggan. (Dessvärre gick rådjuren hårt åt vinbärsbusken…)

Av alla fantastiska råvaror som finns att tillgå på sommaren så är de röda bären från trädgården den absoluta höjdpunkten! Tänk att det finns så mycket koncentrerad nyttighet runt knuten. Vi är programmerade för att tilltalas av den söta smaken. Den har genom historien väglett oss till energirika och ätliga råvaror (jämför med beskt och bittert som kan innebära giftigt).

Desto rödare och sötare de är, desto mer näringsrika är de i allmänhet. De röda bären är rika på antioxidanter som skyddar oss mot en rad sjukdomar och motverkar den naturliga åldrandeprocessen.

ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) värdet är framtaget för att belysa ett livsmedels antioxidativa kapacitet. I ORAC-tabeller ligger bär i topp. Tänk på att antioxidanter får bäst effekt om de kombineras eftersom de samverkar med varandra och förstärker varandras effekt. Nu skall jag bege mig till Tranbär som är sonens dagis, men även det ett rött, gott och antioxidantrikt bär (som dock mognar lite senare).

Vi plockar nog ett smultronstrå på vägen hem!Njut av sommaren och sommarbären! Linda

Kommande inlägg om sommarmaten: Matiga salladsluncher, Grillmiddagar, Glassen och Drickan


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!