Sommarmaten del 2: Salladslunch

Sommarmaten del 2: Salladslunch

Sommar innebär lunch i parken, på stranden, på resan… Sallad är enkelt, somrigt, fräscht och gott. Dessutom går det att variera i det oändliga.

Ett bra tips är att koka lite extra potatis, matvete, quinoa, pasta eller bulgur till middagen och göra sallad på resterna till dagen därpå.Proteinkällorna är många att välja på. Enkelt och snabbt med ägg/tonfisk, räkor eller kräftstjärtar, ost, skinka eller rostbiff.

Baljväxter är också lämpliga och precis som föreslås ovan kan man utnyttja middagsresterna genom att tärna ned överblivet kött, kyckling eller lax. Fryser man ned exempelvis tärnad kyckling, skinka eller räkor så har man en kylklamp i salladen.

När det gäller grönsaker så fungerar oliver, ruccola, sockerärtor och körsbärstomater utmärkt. De behöver inte ens hackas. Avokado, lök, paprika, sparris innebär lite arbete i form av hackande eller brynande men gör sig jättebra.

Livsmedelsverket har nu även tagit bort sin avrådan från groddar.Dressingen består lämpligast av en vinägrett. Dijonsenap, kapris, citron och färska örter är exempel på bra kryddning i tycker jag.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!