Sommarmaten del 3: Grillmiddagar

Sommarmaten del 3: Grillmiddagar

Grillning hör ljumma sommarkvällar till. Tillagningsmetoden är enkel och snabb med en hög trivselfaktor, dessutom smakar det ju fantastiskt! Med omsorgsfullt valda råvaror och tillbehör samt fin glöd så blir det riktigt bra även ur ett näringsperspektiv.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Feta korvar, drypande marinader, kaloririk potatissallad, feta såser och mycket alkohol gör att grillmiddagar ofta antas vara onyttiga. Om man istället väljer korv med hög kötthalt eller rent kött eller fisk så blir det ett betydligt bättre alternativ.

Grillar man dessutom grönsaker och serverar med egen potatissallad eller sallader med quinoa, bovete eller korngryn som tillbehör så har man en middag som har alla förutsättningar att vara både välsmakande och välgörande. En vackert gyllenbrun yta och underbar doft som får det att vattnas i munnen kan tillskrivas Maillardreaktionen.

(Det är densamma som ansvarar för stekskorpan eller den goda skorpan på brödet). Det beror på att upphettningen åstadkommer en reaktion hos aminosyran Lysin. Som ett resultat blir lysin otillgängligt för vår ämnesomsättning och näringsvärdet blir därmed något sämre.

En del av de slutprodukter som bildas vid maillardreaktioner är inte bara illasmakande (smak av bränt) utan kan dessutom vara cancerframkallande i stora doser. Vi bör därför undvika kraftig upphettning, så som vid grillning över öppen eld, och kraftigt brunbränt kött.På bilden ovan syns lagom grillade lammkorvar från Ekokött och potatissallad med grillad sparris från grillkvällen på Tjörn. Hoppas ni njuter av sommaren, det gör jag!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!