Sommarmaten del 6: Glassen

Sommarmaten del 6: Glassen

Glass hör för de flesta sommaren till. Vi svenskar ligger i topp på världsstatistiken när det gäller glasskonsumtion och på sommaren får försäljningen ett rejält uppsving. Hela tolv liter glass konsumerar vi per person och år.

Fett och sött – smaker vi är programmerade att tilltalas av och som genom evolutionen väglett oss till energirik och ätbar föda. Vi har fortfarande kvar smakpreferensen även om energikravet ändrats

Visst kan man njuta av glass under sommar och semester men det kräver en hög energiförbrukning. I ett tidigare blogginlägg kan du se hur lång tid du behöver ägna åt olika sommaraktiviteter för att göra av med energin i olika glassfavoriter.

Mycket av glassen idag består av mycket annat än grädde, äggula och vaniljstång. Luft till exempel, en billig ingrediens som gör glassen mjuk och smidig. Andra vanliga ingredienser är smakämnen, emulgeringsmedel (för att fett och vatten skall blandas), stabiliseringsmedel (för att glassen inte skall smälta för snabbt) och färgämnen.

Faktum är att det räcker med åtta procent mjölkfett och ett par procent mjölkprotein för att få kalla glassen för gräddglass. Grädde (eller ens mjölk) behöver inte vara huvudingrediens.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!