Sommarmaten del 7: Alkoholen

Sommarmaten del 7: Alkoholen

Sommar, semester och avkoppling gör att många dricker mer än under resten av året. Medan de flesta förstår att begränsa intaget av glass, fikabröd, godis och desserter så är det färre som tänker på att alkohol, precis som socker, innebär mycket tomma kalorier.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Tomma kalorier innebär att det ger energi men ingen näring (i form av vitaminer, mineraler, livsnödvändiga fetter eller aminosyror). Ett gram alkohol ger 7 kilokalorier vilket gör att energiinnehållet i alkoholhaltig dryck blir högt. Ett glas (1,5 dl) vin 110 kcal En öl, 33cl (5,6%) 150 kcal En drink (4cl sprit) 150 kcal Whisky 6cl 130 kcal.

Eftersom vi inte kan lagra alkohol så innebär det att vi måste ta hand om energin och förbränna den genast. Det gör att annan förbränning stannar av. Fettförbränningen avstannar eftersom vi kan lagra fettet och ta hand om det senare (om vi inte fyller på med något nytt lättillgängligt bränsle innan dess vill säga…). Om alkoholen inte skall leda till energiöverskott (och viktuppgång) så måste man äta mindre av andra näringsrika energikällor.

Om en stor del av energiintaget täcks av alkohol så riskerar man därför att näringsintaget blir för lågt. Dessutom påverkar alkoholintag upptaget och omsättningen av en rad näringsämnen. Bland annat försämras vårt upptag av folsyra medan utsöndringen av magnesium och kalium ökar.

Med ett måttligt alkoholintag så påverkas inte kroppens näringsbalans särskilt mycket. Så nöj dig med ett glas då och då om du inte vill komma tillbaka från semestern med ett par extrakilon eller näringsbrist!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!