Veckans vitamin: A-vitamin

Veckans vitamin: A-vitamin

A-vitamin får vi antingen i oss i form av Retinol, i kött, fisk och ägg (inälvsmat är extremt A-vitaminrik), eller i form av Karoten (exempelvis Betakaroten) ifrån vegetabilier.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin som kan omvandlas till aktivt A-vitamin i kroppen, vi känner igen det som det röd-gula färgämnet i morötter och paprika. Vi behöver få i oss sex gånger så mycket Betakaroten som Retinol för att uppnå samma A-vitamineffekt.A-vitamin är viktigt för mörkerseende och påverkar också celldelning och tillväxt.

A-vitaminbrist är den största orsaken till blindhet i världen. Betakaroten är en viktig antioxidant som skyddar kroppen från syreskador. A-vitaminbrist förekommer nästan inte alls i Sverige idag. Eftersom A-vitamin är ett fettlösligt vitamin så ansamlas det i fettväven. 

Detta har man tagit fasta på i brun-utan-sol-tabletter, som ofta innehåller det röd-gula färgämnet betakaroten, det ansamlas i underhudsfettet och lyser genom huden och ger intrycket av brun (gul) hy. Detsamma händer om man äter mycket morötter.

Stora doser A-vitamin kan ge upphov till förgiftning som ger symptom i form av huvudvärk, illamående, trötthet och retlighet. Förstadiet betakaroten kan man emellertid inte överdosera. Ett högt intag av A-vitamin tidigt under en graviditet kan ge en ökad risk för fosterskador. Därför skall gravida undvika att äta inälvsmat, fiskleverolja och multivitaminer som innehåller mer än 1 mg A vitamin per dag.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!