Veckans vitamin: K-Vitamin

Veckans vitamin: K-Vitamin

K-vitamin är ett av det vitaminer där vi har en in vivo syntes, dvs en kroppsegen produktion. Ungefär hälften av vårt K-vitaminbehov tillgodoses av egenproduktion av bakterier i tarmen, resten får vi i oss via kosten.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Nyfödda, som ännu inte har någon välfungerande tarmflora, får en injektion K-vitamin i samband med födseln. K-vitamin är viktigt för blodets koagulationsförmåga (levringsförmåga) och är därmed viktigt för att förhindra blödning. Vitaminet är också viktigt för benbildning och immunförsvar. K-vitamin återfinns rikligt i gröna bladgrönsaker som kål och spenat.

Vitamin K är fettlösligt och därmed krävs ett samtidigt intag av fett för att vitaminet skall kunna tas upp i kroppen, transporteras och lagras. K-vitamin är ett av de få vitaminer där de saknas svenska näringsrekommendationer för hur mycket vi behöver få i oss.

Brist är mycket ovanligt. Blodförtunnande läkemedel fungerar genom att hindra utnyttjandet av K-vitamin. På så vis minskar benägenheten för proppar (eftersom blodet får svårare att koagulera). Personer som står på blodförtunnande läkemedel skall därför begränsa intaget av K-vitaminrika  livsmedel.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!