Veckans vitamin: Riboflavin

Veckans vitamin: Riboflavin

Riboflavin, eller vitamin B2, är en av kroppens åtta B-vitaminer. Riboflavin är viktigt för kroppens energi-produktion. Avgiftning, när det gäller såväl gifter som läkemedel, är en annan viktig funktion.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Vitaminet är vanligtvis bundet till protein; så mjölk, kött, ägg och bönor är bra Riboflavinkällor i maten. Eftersom det är ett vattenlösligt vitamin så riskerar vi att hälla bort det med kokvattnet. På grund av vattenlösligheten så utsöndras det även med urinen, vilket gör att det inte finns någon överhängande risk för överdosering.

Samtidigt innebär vattenlösligheten att det i princip saknas lager i kroppen, vilket ställer krav på daglig tillförsel.Tidiga tecken på Riboflavinbrist är sprickor i mungiporna, förändringar i munslemhinnan och irritation i ögonen. Vid uttalad brist uppstår energibrist i kroppen vilket innebär allt från muskelsvaghet till apati.Riboflavin har en gul-orangefärg och kan användas som färgämne i maten. Det har då E-nummer 101.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!