Bloggat av Linda bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare.

Här på MittVal.se bloggar hon om det senaste inom kost och näringslära. På ett pedagogiskt och inspirerande sätt redogör hon för hur mat och näring påverkar vår hälsa, vårt välbefinnande och våra prestationer.


Blogg köksträdgården
Kategori: Näring

Näring från köksträdgården

Det finns en enorm tillfredställelse i att själv driva upp det man lägger på tallriken. Salladen är både god och dekorativ men för att det skall bli någon näring att tala om måste du välja rätt sort. Det är stora näringsmässiga skillnader mellan sorterna. Läs mer

Kirkskål
Kategori: Näring

Kirskålsomelett

Ett svårutrotat ogräs i trädgården som kan användas som spenat eller andra gröna bladgrönsaker. Den kan ätas både färsk och tillagad. Om du vill äta den färsk så välj helst de späda bladen. Använd kirskål istället för spenat eller nässlor i en soppa, istället för spenat i din smoothie eller som nedan som fyllning i en omelett. Näringsrikt, enkelt och snabbt. Mer klimatsmart än att välja det som växer vilt, naturligt rikligt och som sällan tas tillvara finns väl knappast heller. Glad sommar! Läs mer

Kategori: Näring

Supersnabba kladdkakan utan socker, mjöl eller smör

För alla som precis som jag älskar choklad. Oftast innebär det att jag äter en ruta mörk choklad till kaffet efter middagen. Men ibland vill man ha mer. När chokladsuget är intensivt är det bra att kunna göra något snabbt som inte ger en massa tomma kalorier. Denna kladdkaka tar 3 minuter att slänga ihop. Och innehåller vare sig socker, mjöl eller smör. Läs mer

Kategori: Näring

Rapsolja i stekpannan och dressingen

Olja på raps har på grund av sin fettsammansättning och neutrala smak många användningsområden. Att den dessutom är lokalproducerad och billig gör den till en utmärkt fettkälla. Läs mer

Mitt val mjölk
Kategori: Näring

Mjölk eller mjölk

Havremjölk, mandelmjölk eller kokosmjölk? Allt fler väljer växtbaserade alternativ till mjölk. Fungerar det att byta ut den vanliga mjölken till vegetabiliska alternativ? Läs om näringsmässiga effekter. Läs mer

Kaffe och näring
Linda Bakkman

Älskade kaffe - om koffein, hälsa och prestation

Vi svenskar dricker 3,5 koppar om dagen. Bara i Finland dricker man mer. Är det skadligt? Eller är det rent av bra och till och med prestationshöjande? Och hur är det med den påstådda vätskedrivande effekten? I dagens blogginlägg bjuder jag på lite fakta om en av våra mest älskade drycker och stimulantia. Läs mer

Halloumiburgare
Linda Bakkman

Folatrik bönröra till burgare

Jag följer upp förra blogginlägget, där du kunde lära dig mycket om folat och hur svårt det är att få i sig, med ett folatrikt lunchtips. Läs mer

Folsyra recept i nästa veckas inlägg
Linda Bakkman

Folsyra - allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste

Är folat och folsyra samma sak? Varför rekommenderas det som tillskott för fertila kvinnor? Räcker det att äta frukt och grönsaker för att få i sig tillräckligt? Läs mer

Ärtpesto med mandel - rik på järn
Linda Bakkman

Järnrik ärtpesto med mandel

Som du kunde läsa i förra veckans inlägg med fokus järn så krävs det för dig som kvinna att du äter 1,8 kg spenat, 420 gram persilja eller drygt 2,5 kg broccoli för att uppfylla dagligt rekommenderat intag av järn. Det finns emellertid en rad knep du kan ta till för att underlätta järnupptaget i en vegetabilisk kost. Läs mer

Smoothie med spenat och citron som innehåller järn
Linda Bakkman

Järn – allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste

Om du skall uppfylla den dagliga järnrekommendationen med broccoli så behöver du äta 2,5 kg broccoli. Och juicen underlättar faktiskt inte järnupptaget i blodpuddingen. Men en kopp kaffe på maten kan väl inte spela någon roll, eller? Här reder jag ut begreppen kring några av våra vanligaste föreställningar om järn! Läs mer