tidigare bloggat av Linda bakkman


Kategori: Näring Linda Bakkman

Ta hand om näringen i maten del 3 – förvaring för maximerat näringsutbyte

Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring. Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Ta hand om näringen i maten del 2 – tillagning för maximerat näringsutbyte

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod. Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Ta hand om näringen i maten del 1 – frysa

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst! Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Det bästa köttet

Om du som jag fortfarande vill äta kött men vara en medveten köttkonsument och välja med omsorg. Vilket ska du då välja?. Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Frukostfavoriter

Finns det något godare än nybakat bröd till frukost? Om du rör ihop degen kvällen innan (behöver inte ens knådas) så kan du grädda dem direkt när du vaknar. Och visst känns det bra att börja dagen med en fräsch och lagom syrlig smoothie maxad med näring! Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Vardag

Om att hitta rutiner igen efter alla helger och att äta hela ägget Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Valet av proteinkälla får stor betydelse för energiinnehållet

Lax och torsk ger ungefär samma proteininnehåll per portion, men laxen innehåller nästa 3 gånger så mycket energi. Medan proteininnehållet är likvärdigt i en dl kikärtor som 1 dl valnötter så ger valnötterna 3 gånger så mycket energi. Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Näringsrika godsaker på julbordet

I en tid med glöggfester, lussebullsbak, julfikan, dignande dessertbord som avslutning på julborden, chokladaskar och skumtomtar blir det lätt mycket sött. Bra därför om godsakerna vid dessa tillfällen även innehåller en del näring. Här tipsar jag om tre söta godsaker med mer näring och inget eller mindre tillsatt socker! Läs mer

Kategorier: Vegetarian , Näring Linda Bakkman

Vegetarian och idrottare – går det?

Att vara vegetarian är ett beslut med konsekvenser. Det handlar inte, som många tror, bara om att utesluta vissa livsmedelskategorier. Det handlar minst lika mycket om att välja till. Vad skall du ersätta med istället om du väljer bort kött och fisk för att det skall bli en fullvärdig, näringsrik kost? Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Moroten – symbolen för det oanvändbara uttrycket nyttig

Du själv äter väl alltid nyttigt! Läs mer