Vad är protein?

Protein behövs för att bygga upp celler och för att bilda enzymer och hormoner. De finns i någon utsträckning i de flesta delarna av vår kost. Rent kemiskt så är proteiner långa kedjor av aminosyror som är ihopbundna av peptidbindningar. Det finns väldigt många olika aminosyror; 20 av dem utgör byggstenarna till proteiner i levande celler.

Ett högt intag av protein associeras med träning, i synnerhet styrketräning, men när man tränar bör man även tänka på att få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Proteiner har en mängd olika funktioner i kroppen, och man brukar gruppera dem efter dessa. Några exempel är:

  • Enzymer
  • Reglerande proteiner
  • Förrådsproteiner
  • Bärarproteiner
  • Strukturproteiner
  • Försvarsproteiner
  • Motorproteiner

Varför behöver vi protein?

Det finns nio essentiella aminosyror som vi måste få i oss via protein i vår kost. Det är dock få som riskerar att få underskott av protein. En blandad kost innebär med stor sannolikhet att man får i sig tillräckligt. De som får underskott av protein äter ofta ensidig kost, eller så får de i sig få kalorier överlag.

Hur mycket protein bör man få i sig via sin kost?

Rekommendationerna för hur mycket protein man bör få i sig via kosten varierar beroende på ålder och livsstil. Det finns även många olika sätt att kombinera livsmedel för att få i sig tillräckligt med protein. Klicka på länken nedan för att läsa Livsmedelsverkets guide ”Protein – Hur mycket är lagom?” (öppnas i nytt fönster).

Ägg innehåller protein

Proteinrik kost

Några exempel på livsmedel med mycket protein är:

  • Kött
  • Fisk
  • Kyckling
  • Ägg
  • Mjölkprodukter

Proteintillskott efter träning

Det är vanligt att man tar proteintillskott efter träning för att maximera resultaten. Man bör dock även tänka på att få i sig tillräckligt med kalorier, även genom fett och kolhydrater. Om kroppen inte får i sig fett och kolhydrater riskerar man att proteinet från maten eller musklerna istället för att bidra till muskeltillväxt används som energikälla.

Kosttillskott för de som tränar

MittVal SPORT är ett kosttillskott som passar män och kvinnor som tränar regelbundet. Tillskottet innehåller bl a magnesium, selen, C-vitamin och E-vitamin. MittVal SPORT innehåller även vitamin B6 (pyridoxin).

Protein för vegetarianer och veganer

Det finns de som anser att vegetarianer och veganer inte kan få i sig tillräckligt med protein. Det brukar dock inte vara särskilt svårt, inte ens om man väljer bort ägg och mjölk. Några bra proteinkällor för vegetarianer är bönor, linser och andra baljväxter. Man kan också få i sig protein genom vegetabiliska produkter som quorn, tofu och ”sojakött”.

Kosttillskott för vegetarianer och veganer

MittVal VEGETARIAN är ett kosttillskott som innehåller vitaminer och mineraler som man kanske inte får i sig tillräckligt mycket av som vegetarian. Som vegetarian kan det vara bra att veta att kosttillskottet är helt fritt från beståndsdelar med animaliskt ursprung.

MittVal SPORT
MittVal SPORT
MittVal VEGETARIAN
MittVal VEGETARIAN