Ägget en riktig vitaminkick

Ägget en riktig vitaminkick

Vi svenskar firar påsken genom att äta mycket ägg vilket ger en riktig vitaminkick. Ett medelstort ägg väger ca 60 gram och innehåller 75 kcal.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Hälsa

Ägget är inte bara en utmärkt proteinkälla utan ger oss även en rad vitaminer och mineraler. Med ett enda ägg får man bland annat i sig 40 procent av dagsbehovet av E-vitamin, 35 procent av selenbehovet och 10 procent av det rekommenderade intaget av D-vitamin, folsyra och zink.

Äggets näringsinnehåll påverkas bland annat av hönornas foder. Ett foder rikt på omega-3 fettsyror, kommer att ge äggen ett högre innehåll av denna fettsyra. Allt fler väljer ekologiska ägg. Ungefär tio procent av äggkonsumtionen är ekologisk uppger Jordbruksverket. De rapporterar vidare att 40 procent av hönsen hålls i bur och 60 procent är frigående.

Livsmedelsverket har nyligen analyserat näringsinnehåll i ägg och äggulor och jämfört konventionella ägg med ekologiska. Ägget visade sig vara näringstätare än vad man tidigare trott. Ta del av resultaten här.  Preliminära resultat visar att eko-äggen ger 11 procent mer D-vitamin, 20 procent mer D-vitamin, 65 procent mer jod, 23 procent mer järn, 18 procent mer selen och 10 procent mindre folsyra än konventionella ägg.

Den som är försiktig med ägg på grund av dess kolesterolinnehåll kan lugnt fira påsk med både ett och två ägg om dagen. Det är en missuppfattning att ägg leder till höga kolesterolvärden skriver Sydsvenskan och refererar till brittiska forskare .  Livsmedelsverket skriver i ett pressmeddelande att ägg inte medför någon risk för förhöjda kolesterolvärden.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!