Allergitider

Allergitider

Pollensäsongen aktualiserar frågan om allergier. Ungefär hälften av alla som är björkpollen-allergiker får också allergiska besvär av en rad livsmedel, så kallad korsallergi.

Ofta reagerar man på stenfrukter, så som aprikoser, persikor plommon och körsbär. Även äpplen, päron, jordgubbar, kiwi, nötter och mandel kan innebära svullna läppar och/eller klåda i mun och svalg. Läs mer om detta i ett av mina tidigare blogginlägg.

Uppskattningsvis har ungefär 15 procent av Sveriges befolkning någon form av matöverkänslighet. Matöverkänslighet kan delas in i intolerans och allergi. Båda innebär att kroppen reagerar negativt på ämnen i maten. Medan allergier innebär en immunologisk reaktion som involverar immunförsvaret (allt från nässelutslag till chocksymptom) så är intoleranser icke allergiska och kan till exempel bero på att man saknar ett enzym som gör att man inte kan bryta ned födoämnet (som vid laktsintolerans). 

Jag har tidigare bloggat om kostfaktorer som tros kunna skydda mot allergier. Exempel på dessa är amning under första månaderna, probiotika (mjölksyrabakterier) och fiskintag som kan ha en skyddande effekt mot allergier. 

På allergimat.com får matöverkänsliga bra tips och recept kring allergier och intoleranser.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!