Amma i 4 månader så får ditt barn skydd mot astma

Amma i 4 månader så får ditt barn skydd mot astma

Barn som helammas sina fyra första månader, eller längre, löper minskad risk att utveckla astma. Amningen ger också ett visst skydd mot allergier.

KATEGORI: Barn , Alla , Kvinna , Hälsa , Graviditet och amning

Det visar en ny studie från Karolinska Institutet. MittVal-tjejen Malin har just fått sitt första barn vilket vi kunnat följa här i bloggen. Hon gör klokt i att amma lilla June, åtminstone de första fyra månaderna, om man skall tro resultaten från den svenska så kallade BAMSE-studien. 3800 barn i Stockholmsområdet har studerats från födelsen upp till åtta års ålder. Drygt sex procent av barnen utvecklade astma under perioden, men risken var 37 procent lägre bland de barn som helammats i fyra månader, eller mer, jämfört med barn som ammats en kortare period.

Amning verkar också ha en skyddande effekt mot allergier hos barnen samt en gynnsam effekt på lungfunktionen vid åtta års ålder. Aftonbladets medicinreporter är rädd för ökad amningshysteri. Det finns kvinnor som av olika anledningar inte kan amma, men har man möjlighet är det att rekommendera av flera skäl; Bröstmjölken är perfekt anpassad till barnets näringsbehov, den skyddar även barnet mot infektioner och underlättar viktretention hos mamman.Det börjar för övrigt närma sig ettårsuppföljning på den kostregistrering MittVal-tjejerna gjorde förra våren.

Då visade det sig att Malin hade ett för lågt energiintag. Med amning ökar energiförbrukningen och hon behöver 500 kcal extra per dygn för att kompensera för bröstmjölksproduktion. Låt oss hoppas att hon åtgärdat energiunderskottet. Snart vet vi!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!