Bär-skål (acai bowl) med bl a acai, bananer och blåbar

Bär-skål (acai bowl) med bl a acai, bananer och blåbar

Bär-skålen passar som mellanmål, frukost eller sorbet-dessert.

Konsumentundersökningar visar att över 90 % av svenskarna är säkra på att bär är nyttigt att äta. I ett av mina tidigare blogginlägg kan du läsa om hur näringsinnehållet skiljer sig väsentligt åt i olika sorters bär (läs inlägget här). Svarta vinbär är rika på C-vitamin medan jordgubbar är rika på folsyra. Gemensamt är dock att bär är näringsrika i relation till sitt energiinnehåll.

Supermat och hälsolivsmedel?

Jag brukar passa mig för uttryck som ”supermat” och ”hälsolivsmedel”. Jag vill ogärna dela in livsmedel och råvaror i nyttiga och onyttiga eftersom det handlar om mängder, tillfällen och individuella behov. Dessutom äter vi sällan råvaror i sig själv - utan vi äter mat. Det vill säga vi äter en sammansättning av olika råvaror. Råvaror har olika näringsinnehåll. Dessutom påverkar råvarorna upptaget och den fysiologiska effekten av andra i måltiden ingående komponenter.

Näringsvärdet är heller inte det enda som avgör hur bra ett livsmedel är. Smak, miljöpåverkan, mättnad, tillgänglighet, pris, tillagningstid etc. Det är många faktorer som har betydelse. Här kommer tips på ett mellanmål som i andra sammanhang utmålas som ”supermellanmål” och ”hälsokur”. Jag nöjer mig med att konstatera att det är näringsrikt. Och väldigt gott!

Acai - rik på antioxidanter och järn

Acai är ett bär från Sydamerika som varit riktigt trendigt de senaste åren. Açai har ett antioxidantinnehåll som vida överträffar både blåbär och rött vin. Dessutom innehåller det omättade fetter och järn. Det säljs som juice, fryst och som frystorkat pulver. Bärpulvret kan blandas med vatten, yoghurt, mandel-/kokosmjölk till smoothies eller så kallade acai bowls. De påstådda hälsoeffekterna med ökad fettförbränning och cancerförebyggande är däremot inte vetenskapligt underbyggda.

Acai bowl

Här har jag frystorkad acai i en bär-skål (acai bowl). Påminner om sorbet och är supergott. Acai får här sällskap med det svenska ”superbäret” blåbär som jag plockat på tomten och toppas med granola, hallon och banan. Uppskattad som mellanmål och vardagsdessert av hela familjen.

Recept - 1 portion

1 msk acaipulver*
1 mogen banan, fryst
1 dl frysta blåbär
½-1 dl mandelmjölk

Mixa alla ingredienser utom mjölken med en stark stavmixer. Späd med mjölken till en krämig (ej rinnig) konsistens. Servera gärna med granola, skivad frukt och bär. Ät direkt!

*Acai-pulvret kostar 274 sek på Hälsokost för 125 gram och går att utesluta (om än med ett lägre antioxidant- och järninnehåll som följd).


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!