Blåbären är redan här

Blåbären är redan här

BLÅBÄREN ÄR REDAN HÄR

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Hälsa

Årets blåbärsskörd spås bli riklig enligt en prognos från Sveriges lantbruksuniversitet. Vi kan vänta oss mer bär än vad vi haft i genomsnitt de senaste sex åren och dessutom är de tidiga. I Småland plockade mamma raskt en liter i förbifarten nu i veckan och idag upptäckte jag redan ett och annat moget bär på tomten här i Stockholm.

Förutom att blåbären är fantastiskt goda så är de alltså fulla av vitaminer (B, C och betakaroten), mineraler (kalcium, kalium, fosfor och magnesium) och antioxidanter. Att de dessutom är färdiga att äta och alldeles gratis gör dem till ett smått unikt livsmedel. Genom historien har blåbären använts flitigt i husapoteken för att bota allt från diarré till synnedsättning.

Antioxidanterna i blåbär är av typen antocyaniner (som ger blåbären dess färg) och det finns vetenskapligt stöd för att de kan skydda mot en rad sjukdomar så som Alzheimers, tjocktarmscancer diabetes samt hjärt- och kärlsjukdom. Kraftig uppvärmning av bären (sylt, saft, paj etc) kommer dock att minska mängden anyocyaniner betydligt enligt en studie publicerad i Journal of Food Science. Avnjut helst bären som de är alltså. De passar också utmärkt i frukostfilen eller i en smoothie till mellanmål.

Tips!Blåbär är inte bara gott i filen eller smoothien: 100 % blåbär kan användas som ett alkoholfritt alternativ till rödvin – koncentrerad blåbärsdryck helt utan tillsatser. Jag brukar inte gilla när man sätter frukt och bär till den mörka chokladen men Lindt Bluberry Intense var överraskande god.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!