D-vitamin är viktigt livet igenom

D-vitamin är viktigt livet igenom

Idag blir vår älskade lille son fyra veckor! Dagen till ära är det dags att introducera AD-droppar. Vitamintillskottet skall ges i form av 5 droppar på en sked varje dag till dess att han fyller två år (efter att han fyllt ett år gör man uppehåll på sommarmånaderna).

KATEGORI: Alla , Äldre , Näring , Kvinna , Hälsa , Graviditet och amning

Utöver bröstmjölken är detta tillskott det enda han behöver fram till 6 månaders ålder. Historiskt tillfördes dessa vitaminer i form av torskleverolja (så kallad tran) som är rik på både A och D- vitamin. Huruvida det verkligen är motiverat att tillföra A-vitamin är omtvistat medan D-vitamin rekommendationen är strakt underbyggd och har funnits sedan 1939.

A-vitamin behövs bland annat för synen, huden, slemhinnorna och immunförsvaret. D-vitamin är viktigt för att reglera kroppens kalciumbalans och därmed centralt för ett starkt skelett och starka tänder. Skelettet växer mycket hos det lilla barnet och tänderna anläggs tidigt vilket gör att tillräckligt med D-vitamin är viktigt för spädbarnet. Här på MittVal.se har kan du under senaste nytt läsa om hur D-vitaminbrist dessutom ökar risken att dö i förtid.

D-vitamin kan bildas i huden vid solbestrålning och just solljuset är ofta den viktigaste D-vitaminkällan beroende på årstid, pigment och var man bor. Här i Sverige, när det är mörkt stora delar av året, blir solljuset i perioder bristfälligt. Mörkhyade personer behöver 5-10 gånger så mycket solljus för att bilda samma mängd D-vitamin som ljushyade personer.

Många mörkhyade kvinnor i Sverige skyler dessutom sin hud med tyg (slöjor etc) som förhindrar solexponering och det gör dem till en riskgrupp. Undersökningar visar att det framförallt är kvinnor som tenderar att få i sig för lite D-vitamin. Enligt en rikstäckande undersökning av svenskarnas kostvanor får Svenska flickor och kvinnor i sig ungefär hälften av den dos som Livsmedelsverket rekommenderar.

Läs mer om riskerna med ett lågt D-vitaminintag och argument för att även vuxna skulle behöva tillskott i Läkartidningen. När det gäller källor i kosten så finns D-vitamin nästan uteslutande i livsmedel från djurriket. Lättmjölk och andra magra mejeriprodukter är berikade och är bra D-vitaminkällor medan standardmjölken bara innehåller lite D-vitamin.

Andra bra källor är fet fisk, margarin och smör. Eventuellt kan det bli aktuellt att D-vitaminberika fler livsmedel framöver. Under 2009 kommer Livsmedelsverket på nytt att kartlägga svenskarnas kostvanor och i samband med detta även mäta nivåerna av D-vitamin i blodet hos vuxna.

Hör du till dem som sällan äter fisk och dricker mjölk så se till att suga i dig mycket solljus. Själv tänker jag nu ta en promenad med den lille. Vad han tyckte om AD-dropparna? Han älskade dem! Solsken! Linda

P.S. Från och med idag finns första upplagan av broschyrerna med råd om mat till gravida och ammande kvinnor från Livsmedelsverket i tryck. Du finner informationen på mödravårds- och barnavårdscentralerna. Läs mer här. D.S. 


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!