Glutenfritt på modet

Glutenfritt på modet

I Sverige beräknas 1-3 procent av befolkningen ha celiaki, glutenintolerans. Trots detta är det 9 procent av svenskarna som utesluter gluten och mer än dubbelt så många som planerar att äta mindre gluten under det närmaste året (undersökning av United Minds).

I dag tycks glutenfritt vara lösningen alla tar till för att komma till bukt med magproblem, oavsett om det handlar om knip, uppblåsthet eller gaser. Fördelen med att så många idag utesluter gluten är att det finns gott om glutenfria alternativ i butiker och på restauranger (till följd av högre efterfrågan) för de som verkligen behöver. Och visst kan många må bra av att minska ned på bröd, pasta och müsli.  Som alltid är det dock inte så enkelt som att bara utesluta vissa livsmedelsgrupper (jag har tidigare bloggat om att vegetarisk kosthållning är ett beslut med konsekvenser), det handlar minst lika mycket om att välja till som att välja bort. Vad skall jag ersätta det med istället för att inte gå miste om viktiga näringsämnen? Gluteninnehållande livsmedel är bland annat rik på flertalet B-vitaminer, järn och fibrer.

Gluten är ett protein som finns i vete, korn och råg. Glutenintolerans, celiaki, är en allvarlig och livslång sjukdom som innebär att tunntarmens slemhinna skadas om den exponeras för gluten. Det gör att förmågan att tillgodogöra sig näring begränsas. Tidiga symptom är därför trötthet, viktnedgång och låga blodvärden. Hos barn upptäcks det ofta därför att de inte växer som det ska. Sjukdomen kräver en livslång glutenfri kost.

Orsaken till glutenintolerans är inte helt känd men ärftlighet spelar roll. Tidigare trodde man att risken minskade om man successivt introducerade barn för gluten vid 4-6 månaders ålder parallellt med amning men nyare forskning visar att amning inte tycks påverka risken och att det är svårt att förebygga sjukdomen.

Tveklöst är det alltså så att man måste ta celiaki på allvar i de fall man fått en diagnos. Samtidigt är det inget vi bara lättvindigt kan plocka bort i kosten utan att fundera över vad vi skall ersätta det med i stället. Havre är naturligt fritt från gluten och kan ätas även av de som har celiaki. Välj så kallad ren havre som odlas, fraktas och paketeras på ett sätt som garanterar att det inte finns spår av andra sädesslag. På bilden morgonens frukostgröt med smaker från min höstträdgård; äpple och björnbär!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!