Goda vanor görs dagligen

Goda vanor görs dagligen

Bra och dåligt, nyttigt eller onyttigt, svart eller vitt. Vi tenderar att vara extremt kategoriska när det handlar om mat och hälsa. Det är dock inte det vi gör vid enstaka tillfällen som får betydelse, vare sig det gäller mat eller träning. Det är inte tårtbiten när man fyller år som är problemet utan det dagliga fikabrödet. Det är inte att springa tjejmilen som är hälsosamt utan att träna inför loppet.

KATEGORI: Prestation , Näring

Det finns inga livsmedel som är så dåliga att man aldrig kan äta av dem likaväl som det inte finns livsmedel som är så bra att vi kan leva på dem uteslutande. Det handlar om val av livsmedel och om mängder och tillfällen. Det underlättar att ha hälsosamma dagliga vanor att utgå ifrån, som t ex att vara fysiskt aktiv på väg till och från jobbet - hela sträckan eller en del av den, att starta dagen med en bra frukost osv.

En bra frukost ger en varaktig mättnad och innehåller rikligt med näring som möjliggör förmiddagens prestationer, fysiska såväl som psykiska. Dessutom ger frukosten en bra känsla och minskar risken för småätande senare under dagen. Frukostätare är generellt smalare än de som helt hoppar över att äta frukost.

Tips på en god Gröt-, och äggfrukost

1 portion havregrynsgröt, 1 dl blåbär, 2 msk mandelspån, 2 msk solrosfrön, 1 ½ dl mjölk, 1 kokt ägg, 1 skiva knäckebröd med keso och paprikaringar samt en kopp kaffe med ½ dl mjölk


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!