Hasselnöts- och Acaibollar – näringsrik energipåfyllnad i backen

Hasselnöts- och Acaibollar – näringsrik energipåfyllnad i backen

Aktiva utedagar kräver regelbunden energipåfyllnad. Både för att ha ork, koncentration och humör på topp! Se till att energirikt inte bara blir näringsglest.

Överallt i backen står det gul-brunrutiga bokstäver placerade. K – X – S… Ja, dagarna i backen gör att man längtar efter smidiga, välsmakande mellanmål i jackfickan att plocka fram i liftkön. I toppstugan är det varm choklad med marshmallows, grädde och chokladsås som toppar försäljningslistan. Och varmt och energirikt är just vad man är sugen på efter flera timmar i pisten. Och inte skadar det väl att fylla på med mycket energi när man rör sig en hel dag!? Nej, absolut inte!

Aktiva utedagar kräver regelbunden energipåfyllnad. Både för att ha ork, koncentration och humör på topp! Däremot behöver ju inte energirikt nödvändigtvis vara näringsglest. Här kommer ett gott, energi- OCH näringsrikt alternativ att lägga i en påse i fickan. Superenkla att göra!

Recept på hasselnöts- och acaibollar

2 dl hasselnötter
2 dl russin
2 msk kokosolja
2 msk acaipulver
Riven vit choklad (eller kokos) att rulla dem i.
Mixa. Rulla i riven vit choklad. Ställ svalt i minst 1h.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!