Kosttillskott och doping

Kosttillskott och doping

Doping är fusk, det kan vara farligt och även olagligt. Kommande års dopinglista publicerades nyligen av WADA (World Anti Doping Agency). Samtidigt uppmärksammas allt fler fall av misstagsdoping, kosttillskott med otillåtna substanser och bristfällig märkning.

KATEGORI: Prestation , Näring , Mat

Enligt idrottens dopingregler är idrottsutövare personligt ansvariga för allt de äter eller intar på annat sätt. Den som befinns vara dopad riskerar alltid att bestraffas, oavsett orsak. En vanlig missuppfattning är att detta enbart rör tävlande elitidrottare. Faktum är att alla som är medlemmar i en idrottsförening omfattas av dopingreglerna.

När det gäller läkemedel som klassas som doping så är det bra att hålla koll på Röda-gröna listan. Där finner du svar på om ett läkemedel är förbjudet eller tillåtet att använda enligt idrottens dopingregler.

http://www.antidoping.se/rodgronalistan/

Med kosttillskott är det svårare, just på grund av bristande tillsyn och märkning. Vid en översyn av internationella tillskottsmarknaden fann man att 15% av kosttillskotten innehöll dopingklassade substanser. I en Amerikansk studie av kosttillskott uppvisade hela 25% innehåll av prohormoner och svenska Livsmedelsverket fann allvarliga brister när man granskade 43 kosttillskott. Bara två av 43 förpackningstexter uppfyllde märkningskraven. I 30 av 43 produkter ingick ämnen som kan vara hälsovådliga och åtta av produkterna skulle kunna klassificeras som läkemedel. Det är framförallt kosttillskott av typen prestationshöjare som kan ge utslag vid dopingkontroll.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!