Näring för hälsa och miljö

Näring för hälsa och miljö

Det är svårt att vara konsument och navigera bland butikshyllorna. Det är så många aspekter som skall beaktas när man väljer mat. Den skall vara god, nyttig och helst snabb att tillaga. Den bör vara klimatsmart och gärna prisvärd…

KATEGORI: Vegetarian , Näring , Mat

Svenskarnas köttkonsumtion har ökat med drygt 50 procent sedan 70-talet. Män äter i genomsnitt 50% mer kött än kvinnor. Utvecklingen är ohållbar. Miljöpåverkan av köttkonsumtion är enorm.

Ändrade matvanor kan halvera utsläppen av växthusgaser menar man i en färsk rapport från Institutet för Livsmedel och Bioteknik. Detta kan dessutom ske samtidigt som näringsinnehållet ökar!Det handlar framförallt om att minska köttkonsumtionen till förmån för rotfrukter, kål, baljväxter och lök. Protein- och järninnehållet i bönor är lika högt som i skinka men ger bara en sjuttiondel så mycket växthusgasutsläpp.

Utöver att byta ut en del av köttet mot vegetabiliska alternativ så är det miljösmart att äta mer fiskad eller odlad fisk. Dessutom är det viktigt att tillvarata rester och minska matsvinnet samt att, som när det gäller all konsumtion, bara köpa det man behöver. Genom att välja bort skräpmat i form av näringsfattiga halvfabrikat, snacks, läsk och bakverk så gynnar du såväl miljö som hälsa och plånbok.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!