Närings-innehållet i potatis fortsatt högt med lagring och kokning

Närings-innehållet i potatis fortsatt högt med lagring och kokning

Jag har tidigare bloggat om den näringsrika potatisen, som fått oförtjänt dåligt rykte när kolhydrater likställs med gift. Potatisen ett bra miljöval som är rik på B-vitaminer, C-vitamin och Kalium.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Livsmedelsverkets färska analyser av näringsinnehållet i färskpotatis, höstpotatis och storkökspotatis visar dessutom att variationerna i är små mellan olika tillagningsmetoder och lagringstid.Idag har vi goda förutsättningar att undvika brist på vitaminer och mineraler. Utbudet av livsmedel är stort året om (och dygnet runt) och våra baslivsmedel innehåller för det mesta rikligt med vitaminer. Samtidigt sker en utveckling där livsmedel drivs upp allt snabbare, skördas innan de är mogna och transporteras allt längre.

Allt detta påverkar näringsinnehållet negativt. Tillagning och upprepad uppvärmning av maten kan också göra att nyttiga vitaminer gå förlorade. Jag har tidigare bloggat om hur långvarig varmhållning är ogynnsamt när det gäller att bevara matens näringsinnehåll. Nu visar livsmedelsverkets potatisanalyser att näringsvärdet förvisso varierar med sort, odlingsplats, jordmån och gödsel, men skillnaderna är små. Näringsförlusterna blir små när man kokar potatis och om den lagras rätt så innehåller höstpotatisen lika mycket näring som färskpotatisen.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!