Näringsrikt långkok

Näringsrikt långkok

Hösten passar ypperligt för långkok. När vinden viner utanför fönstret och regnet smattrar mot rutan känns det härligt att stå vid diskbänken i det varma köket och ta god tid på sig med middagsförberedelserna.

KATEGORI: Barn , Alla , Övrigt , Kvinna

Dessutom är råvarorna som är lämpliga för långkok som bäst nu. Viltkött, svamp och rotfrukter.Långkok smakar bäst dagen efter när smakerna fått sätta sig. Lika bra att passa på att laga ordentligt och frysa in eller spara i kylen för att värma ett par dagar senare.Det finns flera näringsmässiga fördelar med en vällagad köttgryta. Genom att använda säsongens råvaror så är näringsvärdet i ingredienserna högt.

I grytor (liksom soppor) tillvaratas kokvattnet, vilket gör att värdefulla vattenlösliga vitaminer (B och C) stannar kvar. Om man använder en hederlig gjutjärnsgryta (som passar utmärkt för långkok) så ökar man dessutom järninnehållet i maten (järn fälls ut från grytan), järnberikning alltså! Många kvinnor är i riskzonen för järnbrist och järninnehållet kan bli upp till 4 gånger så högt om man lagar i järngryta.

Även om den totala tillagningstiden är lång så sköter grytan sig själv de timmar (1,5-2) den puttrar. Gott, näringsrikt och garanterat uppskattat!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!