Näringsrikt på julbordet No 1: Sillen rik på omega-3, D-vitamin och selen

Näringsrikt på julbordet No 1: Sillen rik på omega-3, D-vitamin och selen

Det är hög tid att lägga in sillen. Sillen är ett av alla näringsrika alternativ på julbordet som man inte kan vara utan. Den är rik på fleromättat fett. 70 gram sill ger oss hela dagsbehovet av omega-3 fetter.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Dessutom får vi i oss halva dagsbehovet av D-vitamin och en dryg tredjedel av selenbehovet. Själv gör jag en inläggning med lingon och en med citrus och julkryddor. Sillen köper jag i lösvikt. Det känns härligt juligt när fisken plockas upp ur tunnan! Testa gärna recepten.

Lingonsill: 500 g sill 15 svartpepparkorn1 röd lök1 1/2 dl vitvinsvinäger1 1/2 dl råsocker1 1/2 dl vatten1 dl lingon1 dl crème fraiche1 dl rårörda lingon1 finhackad rödlök 2 msk lingon till garnering. Skölj sillen och låt den rinna av. Grovkrossa pepparkornen. Skala och skiva löken.Koka ihop vinäger, socker och vatten. Tillsätt peppar, lök och lingon. Låt kallna. Skär sillen i bitar och häll över lagen. Ställ svalt minst ett dygn. Rör ihop Crème fraiche, rårörda lingon och finhackad rödlök. Fiska upp sillen ur lagen, lägg upp i en burk och häll över såsen. Garnera med lingon inför servering.

Citrussill med julkryddor: 500 g sill 1/2 dl ättiksprit 1 1/2 dl vatten 2 dl råsocker 1 tsk hela nejlikor 3-4 kanelstänger 1 tsk kryddpeppar 1 citron 1 apelsin 1 lime 1/2-1 dl vodka. Skölj sillen och låt den rinna av. Koka upp en ättikslag (ättikssprit, vatten och råsocker) tillsammans med kryddorna och låt svalna. Skär halva citrusfrukterna i tunna skivor. Krama ur saften ur resten av citrusfrukterna i ättikslagen. Tillsätt vodka, salt och vitpeppar. Varva sill och citrusskivor och slå över lagen.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!