Nya råd om fisk till oss som är gravida

Nya råd om fisk till oss som är gravida

Livsmedelsverket har reviderat sina kostråd till gravida och ammande. De nya råden innebär bland annat att nyttan med fisk framhålls tydligare för oss som går i väntans tider.

KATEGORI: Alla , Kvinna , Hälsa , Graviditet och amning

Om du, liksom jag, gillar sushi så kan du glädjas åt att det inte längre finns anledning att avstå så länge den är nygjord. Läs med här.

Jag gläds åt revideringen som enligt livsmedelsverket är en ansats att försöka fokusera på det tillåtna snarare än det otillåtna. Jag har mött otaliga kvinnor som i frustration och osäkerhet helt valt att avstå från fisk under sin graviditet eftersom de inte kan hålla reda på vad som är insjöfisk, Östersjöfisk, ”tillåtet” eller ”otillåtet”. Det är olyckligt, särskilt mot bakgrund av att omega -3, som finns rikligt i fet fisk, visat sig extra viktigt under graviditeten då det verkar fördelaktigt för såväl fosterutveckling, låg födelsevikt som allergi.

Två till tre gånger per vecka bör vi äta fisk och jag kan med glädje konstatera att det även finns en miljöaspekt på de nya rekommendationerna. Den fisk som livsmedelsverket rekommenderar skall vara bra både ur både hälso- och miljösynpunkt. I DN har vi under våren kunnat läsa om hur världens fiskeflotta idag är två gånger större än vad fiskebestånden i havet tål. En miljöaspekt på det vi väljer att stoppa i oss kommer att bli allt viktigare framöver.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!