Rödbetssmoothie med hallon - en dunderdryck!

Rödbetssmoothie med hallon - en dunderdryck!

Rödbetsjuice används flitigt av uthållighetsidrottare på grund av dess prestationshöjande egenskaper. Synd bara att den smakar så illa så att det krävs stor målmedvetenhet för att få i sig den. Här får rödbetan sällskap av hallon, äpple, citron och granatäpple. Då blir den inte bara potentiellt prestationshöjande utan även riktigt god! Dessutom fullproppad med näringsämnen.

Rödbetor och nitrat

Rödbetor är rika på nitrat. Nitrat kan i sin tur omvandlas till kväveoxid vilket påverkar blodkärlen på ett sätt som underlättar syretillförseln till musklerna under arbete.

På senare år har prestationshöjande egenskaper med rödbeta dokumenterats vid upprepade tillfällen. En fascinerande upptäckt med nitrat är att syrekostnaden för att genomföra ett arbete tycks bli blir lägre. Syreupptagningsförmågan är ofta begränsande för hur länge man orkar arbeta högintensivt. Svenska forskare har visat att tränade cyklister och triathleter som nitratladdar i tre dagar förbrukar tre till fyra procent mindre syre när de genomför ett cykelarbete på 200 watt. En brittisk forskargrupp har dokumenterat att försökspersoner orkar cykla, på en konstant belastning, hela 16 procent längre tid efter sex dagars nitratladdning.

En hög nitratkoncentration i blodet har också föreslagits som en viktig förklaring till Sherpafolkets imponerande fysik. Nepalesiska bärare har ingen anmärkningsvärt hög syreupptagningsförmåga som kan förklara hur de kan springa upp för bergssluttningarna med packning som väger mer än de själva. Däremot har det visat sig att de förbrukar förvånansvärt lite energi och syre. Deras halter av nitrat är också cirka tio gånger högre jämfört med lågländare.

Denna rödbetssmoothie är rik på såväl nitrat som vitaminer och mineraler

För att uppnå de prestationshöjande effekterna av nitrat behövs inte heller några orealistiska mängder. Två glas av denna smoothie i ett tre dagar räcker för att komma upp i prestationshöjande nivåer. Störst effekt får man 90 till 180 minuter efter sista dosen. Motionärer och elitmotionärer tycks få bättre effekt än världseliten. Eftersom nitrat är vattenlösligt är det bättre om man undviker att koka rödbetan (här används den rå).

Smoothien, och rödbetan, rekommenderas även för den som inte är ute efter att kapa några sekunder vid nästa lopp. Oavsett är det en riktigt bra näringsdryck. Dagsbehovet av C-vitamin täcks med råge och den innehåller betydande mängder folsyra, magnesium och zink.

Rödbetssmoothie med hallon - recept för ett glas

1 rödbeta
1 dl frusna hallon
½ äpple
1 citron
1/5 granatäpple

Grovriv rödbetan. Pressa citronen. Skär äpplet i bitar. Kärna ut granatäpplet. Mixa riven rödbeta, äppelbitar och frusna hallon. Häll i citronsaft och 1 dl vatten. Garnera med granatäppelkärnor.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!