Sill – gott, nyttigt, klimatsmart, enkelt och billigt

Sill – gott, nyttigt, klimatsmart, enkelt och billigt

På midsommar-bordet är den en självklarhet, liksom vid jul och påsk. Med tanke på alla fördelar med detta livsmedel är det konstigt att vi inte äter den oftare.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Hälsa

Sill, liksom annan fet fisk, hör till det nyttigaste man kan äta. Den är rik på omega-3 fetter som bland annat har en gynnsam inverkan på blodfetter samt blodtryck och därmed kan minska uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdom.

Sillen är dessutom rik på D-vitamin och selen som många har svårt att få i sig tillräckligt av. WWF har tagit fram enfiskeguide som kan vägleda oss i hur vi med gott samvete kan fortsätta att njuta av havets läckerheter. Sillen återfinns på gröna listan och är alltså ett utmärkt val även ur miljösynpunkt.

Med en stressad livsstil har efterfrågan på halvfabrikat, snabbmat och färdigrätter ökat markant. Få rätter är så enkla och snabba att tillaga som kokt färskpotatis, en burk sill, gräddfil och en sallad! Trevlig sommar!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!