Sockersöta alternativ

Sockersöta alternativ

Sötningsmedel i olika former används ofta som alternativ till socker. Anledningen kan vara för att man vill söta med något icke kariesframkallande i exempelvis tandkräm, tuggummi eller halstabletter.

Då använder man sockeralkoholen xylitol. Xylitol och sorbitol är lika energirika som vanligt socker (sackaros), druvsocker eller fruktsocker. Produkter där sockret ersatts med sockeralkoholer innebär alltså ingen energibesparing. Sockerfritt betyder inte energifritt.

Om anledningen till att välja sötningsmedel är för att man vill sänka energiinnehållet skall man istället välja ett icke-energigivande sötningsmedel. De finns både icke-syntetiska (”naturliga”) och syntetiska. Ett exempel på ett icke-syntetiskt sötningsmedel är stevia, som kommer från den sydamerikanska växten Stevia rebaudiana (se på bilden ovan). Stevia innehåller steviolglykosider, som är ungefär 300 gånger sötare än socker. Steviolglykosider är nu godkänt som livsmedelstillsats.

Till de syntetiska sötningsmedlen räknas bland annat aspartam, sukralos och sackarin. Även om dessa sötningsmedel är i princip energifria (för att det krävs så otroligt lite av dem) så behöver inte produkten där de tillsatts vara fria från energi.

Jag får ofta frågor i stil med ”Vad skall man välja; vanlig cola eller cola-light (aspartamsötad)”. Om jag måste ge ett kort svar blir det oftast att man skall begränsa sitt intag av cola. Aspartam är sannolikt inte skadligt (eller insulinfrisättande) i måttliga doser, men om man dricker en läsk vid enstaka tillfällen fungerar det bra med vanklig läsk. Socker är inget gift. Problemet blir om man har en hög konsumtion och det tycker jag inte man skall ha av läsk i någon form. Om vi vänjer oss vid att mat och dryck skall smaka sött så leder det till problem. Mitt råd lyder alltså; begränsa konsumtionen av söta drycker, oavsett om det är socker eller sockersöta alternativ.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!