Sötsura lingon- och kiwiremmar

Sötsura lingon- och kiwiremmar

Inför fredagsmyset. Enkla, hemgjorda favoriter med bara två ingredienser!

Vi har alla hört den klassiska sloganen ”Frukt är också godis” och i detta recept är det just vad det är! Vi låter frukt och bär torkas länge i ugnen på låg temperatur med marginell tillsats av sötma om man vill. Då får vi ett ”fruktark” av vilket vi kan klippa till sådana här sega, sura och goda remmar. Koncentrerade på energi och näring! Perfekt för utflykten, fredagsmyset eller som läcker gå bort-present.

När jag var gravid fick jag (som annars mest äter choklad när det kommer till godis) plötsligt ett enormt sug efter sötsura godisar. Ni vet sådana där sega som är fullproppade med färg-, smakämnen och socker. Och som fräter i gommen när man ätit några stycken. Sedan dess har jag inte ätit dem. Men med hela fruktskålen full med kiwi som ingen tycktes vilja äta upp så fick jag för mig att testa att göra godisremmar, eller fruktläder som de också kallas. Det blev direkt en favorit!

Fruktläder är en gammaldags metod att konservera frukt och bär. Ett sätt att ta tillvara sommar- och höstskörden för att kunna njuta och få näring av nyttigheterna även under vintern innan frysar och konserveringsmedel uppfunnits. Det går säkert att göra fruktläder av de flesta bär och frukter. Här testade jag kiwi och lingon med väldigt bra resultat. En kiwi ger mer än hälften av dagsbehovet av C-vitamin. Det sötsura i kombination med koncentrerad bär-/fruktsmak... jag ser fram emot att testa krusbär. Och till ikväll; när jag får presentera mitt experiment för mina supporters och domare framför en fredagsfilm. Vilken blir din favorit?

Trevlig helg!

Recept (två varianter, två plåtar)

Sätt ugnen på 50 grader. Klä två plåtar med bakplåtspapper.

Kiwiremmar

5 st kiwis
2 msk agavesirap (fungerar säkert även med honung)
(1 krm vaniljpulver)
Skala kiwifrukterna och dela på mitten, lägg i en hög mixerskål. Häll på sirap (och vaniljpulver om du önskar). Mixa och häll ut på plåten. Stryk ut smeten till ett par-tre millimeters tjocklek.

Lingonremmar

5 dl lingon
2 msk agavesirap (fungerar säkert även med honung)
(1 krm lakritspulver eller 1 krm vaniljpulver)

Lägg halvtinade lingon i en hög mixerskål. Häll på sirap (och vaniljpulver eller lakritspulver om du önskar). Mixa och häll ut på plåten. Stryk ut smeten till ett par-tre millimeters tjocklek.

Låt torka i ugnen i ca 5h. Öppna då och då och byt plats på plåtarna. De är klara när de torkad och inte kladdar längre men låt de inte stå så pass länge att de blir hårda (vi vill ha dem sega). Klipp remmar (drygt 1cm breda) och rulla ihop. Förvara i lufttät burk.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!