Sommar är lika med D-vitamin-laddning

Sommar är lika med D-vitamin-laddning

Sommaren har inte inneburit så mycket sol som jag önskat! Trots mulet väder så är förutsättningarna goda att ladda D-vitaminförråden.

KATEGORI: Barn , Alla , Näring , Hälsa

D-vitamin tillverkas i huden vid solbestrålning. Solexponering av ansikte, armar, händer och ben 2–3 gånger i veckan, cirka 6–8 minuter per gång, anses tillräckligt för att tillgodose kroppens D-vitaminbehov. För människor med mycket pigment i huden krävs mer solexponering för att tillgodose D-vitaminbehovet.

I kosten så är berikade mejeriprodukter den största D-vitaminkällan medan fet fisk är rikt på naturligt vitamin D. 

Intaget är lågt hos många svenska barn och ungdomar. I Sverige rekommenderas barn upp till två års ålder D-droppar. Ny forskning tyder på att behovet av D-vitamintillskott kvarstår högre upp i åldrarna. Värt att nämna är att finländarna (med ungefär samma antal soltimmar) rekommenderar tillskott av D-vitamin upp till 18-års ålder.

Förslaget till nya Nordiska näringsrekommendationer som ligger ute på remiss innebär bland annat en höjning av D-vitaminrekommendationen.  För personer mellan 2 och 60 år föreslås en ökning av rekommendationen med 33% samtidigt som förslaget om nya riktlinjer till personer över 75 år innebär en dubblering.

D-vitamin är ett hett forskningsområde och allt fler studier tyder på att D-vitaminbrist kan vara en bidragande orsak till en rad sjukdomar. Därför är det viktigt att tillvarata sensommarens soltimmar.

Ut och njut!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!