Supersnabba kladdkakan utan socker, mjöl eller smör

Supersnabba kladdkakan utan socker, mjöl eller smör

För alla som precis som jag älskar choklad. Oftast innebär det att jag äter en ruta mörk choklad till kaffet efter middagen. Men ibland vill man ha mer. När chokladsuget är intensivt är det bra att kunna göra något snabbt som inte ger en massa tomma kalorier. Denna kladdkaka tar 3 minuter att slänga ihop. Och innehåller vare sig socker, mjöl eller smör.

KATEGORI: Näring

Jag har tidigare postat mug-cake i bloggen som lämplig frukost eller mellanmål. Detta är en fika-variant på den där havregrynen plockats bort.

Mixa ingredienserna, Smörj en kopp med (kokos)olja, kör i mikron på full effekt 1,5 min.

1 ägg
1 banan
2 msk kakao
½ tsk bakpulver

(Olja till koppen)

Den blir inte så väldigt mycket energifattigare(268 kcal) jämfört med klassikern (288 kcal) jag brukar baka men om man jämför med färdigköpt så ger den bara 66% så mycket energi.

Däremot så supersnabba kladdkakan både mättnad och näring jämfört med alternativen . Runt 4 gånger så mycket protein, folsyra och selen, 5 gånger så mycket järn och hela 54 gånger så mycket c-vitamin när socker och smör byts ut mot banan.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!