Vad är en flexitarian?

För vissa kanske det är ett sätt att successivt närma sig en vegetarisk kosthållning, för andra bara en ambition att minska köttkonsumtionen av miljö- eller hälsoskäl. Flexitarian är numera ordet på allas läppar och allt fler hoppar på trenden att dra ner på köttet och äta mer grönt utan att bli ortodoxa vegetarianer "på heltid".

Kyl med grönsaker och kött

Om flexitarianismen

Gemensamt för flexitarianer är ett (aktivt) val att äta mer vegetariskt, samtidigt som man fortfarande äter livsmedel från djurriket, eller kanske åtminstone fågel, fisk och skaldjur. Ett exempel på hur man kan bli flexitarian är att införa en köttfri dag i veckan. Enligt en SIFO-undersökning (genomförd på uppdrag av ViktVäktarna 2015) är idag nästan hälften (44 %) av svenskarna flexitarianer (oavsett om man definierar sig som det eller inte) genom att välja vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Det är framförallt de yngre som drar ner sin köttkonsumtion.

Flexitarian - bra för att begränsa intaget av rött kött

Världshälsoorganisationen (WHO) har kommit fram till att processat kött – som exempelvis korv, pastej och bacon – är att betrakta som cancerframkallande för människan. Rött kött bedöms baserat på den kunskap som finns tillgänglig idag som möjligen cancerframkallande, då det vetenskapliga underlaget här inte är tillräckligt starkt och entydigt. Livsmedelsverket uppmanar svenska befolkningen att begränsa intaget av rött kött till 500 gram i veckan av hälsoskäl. Med rött kött menas kött från nöt, gris, lamm, och vilt.

Varför flexitarian?

Det kan alltså finnas skäl att byta ut några av veckans kötträtter mot vegetariska alternativ, och helt enkelt anamma flexitariantrenden. Men finns det inte risk för näringsbrist? När man gör en kostomläggning är det alltid viktigt att ställa sig frågan om hur man skall kompensera för det man utesluter. Man kan inte bara plocka bort livsmedelskategorier. För att få i sig alla näringsämnen man behöver måste man, så länge det inte är överflöd av energi eller socker man tar bort, även addera något annat.

Kan man få brist av att vara flexitarian?

Kött bidrar med protein, men proteinbehovet är inte svårt att tillgodose även om man minskar mängden kött. Många livsmedel innehåller protein och mängden protein är sällan ett problem för en genomsnittsperson. Proteinrika alternativ till kött är bönor, linser, keso och ägg. Inte heller brist på vitamin B12, kalcium eller D-vitamin (eller de flesta näringsämnen du kan läsa om i artikeln Vegetarian och kosttillskott) blir något problem så länge det bara är rött kött man begränsar samtidigt som man fortsätter att konsumera fisk, ägg, fågel och mejeriprodukter (samt rött kött ibland).

Flexitarian och järn

Den största näringsmässiga utmaningen är järn. Rött kött är en viktig järnkälla och är extra viktig att tänka på för växande barn/ungdomar, unga kvinnor och personer som tränar regelbundet. Järninnehållet i nötfärs är exempelvis nästan tre gånger så högt som i kycklingbröst eller gröna bönor. Kikärtor är järnrika men kroppens förmåga att tillgodogöra sig järn från vegetabilier är betydligt sämre. Det finns flera komponenter i kosten som påverkar järnupptaget; positivt eller negativt, som kan vara viktiga att känna till när man minskar mängden rött kött.

Med mindre kött i kosten skapas ett större utrymme för grönsaker. Vitamin C kan förbättra upptaget av järn från växter medan ämnen som polyfenoler (finns i till exempel te, vissa örttéer, kaffe, vin) kan minska upptaget. Fullkornsprodukter är också bra att addera när köttet plockas bort. Fullkorn är järnrikt men innehåller ett ämne som kallas fytinsyra som kan försämra järnupptaget. När man surdegsjäser bröd så minskar fytinsyran och därmed behöver järnupptaget från fullkornsprodukter inte påverkas lika negativt.

Alternativ som kan ersätta kött

Det kan kännas enkelt och naturligt att ersätta köttet med ost eller keso. Det kan stämma gällande protein, vitamin B12 och kalcium. Däremot försvårar det möjligheten att tillgodose järnbehovet ytterligare eftersom mejeriprodukter (som innehåller kalcium) kan försämra järnupptaget om det intas samtidigt.

Bortsett från järn finns det inga större näringsmässiga betänkligheter med att byta ut köttet mot vegetariska alternativ några gånger i veckan. Tvärtom kan det vara en hälsofrämjande kostomläggning för många personer.

MittVals vegetarian-quiz

Vad kan du om vegetarisk kost?

MittVals vegetarian-quiz innehåller 10 snabba frågor om vegetarisk kost.

MittVal VEGETARIAN - kosttillskott för vegetarianer och veganer

Kostillskott för vegetarianer

MittVal VEGETARIAN innehåller vitaminer och mineraler som vegetarisk kost ofta har låga halter av eller saknar helt.