Kategorier

Blogg om kost och näring

Jag heter Emma Martner och är Legitimerad Dietist sedan år 2014. Mat och hälsa är två komplexa begrepp och världar som länge intresserat mig och jag insåg snabbt att jag hade hamnat på rätt utbildningsbana den där hösten år 2011. Med åren har jag blivit ännu mer medveten om vilken stor betydelse maten har ur ett helhetsperspektiv; för vår kropp, för att må bra psykiskt och fysiskt, för att orka träna och för att prestera.


Emma Martner,Leg. Dietist
Emergi Kost och hälsa

KATEGORI: Hälsa , Recept

Ut och njut – med varm dryck i packningen

Många fina höst dagar just nu. Beroende på var vi befinner oss i landet kan det se väldigt olika ut. Vi kan i alla fall slå fast att varje årstid har sin charm, även om vi kanske har vår personliga favorittid på året. Även om dagarna är kortare och luften är kallare är det fortsatt en bra idé att fånga dagsljuset genom att ta sig ut i naturen. ;

Läs mer

KATEGORI: Vitaminer och mineraler , Hälsa

Hösttider, förkylningstider och vitamin C!

Vitamin C brukar komma lite extra i fokus under vinterhalvåret när det är förkylningstider. Men vad vet du om vitamin C? Är det apelsinen som är vinnaren av vitamin C?

Vitamin C har flera olika funktioner. Du känner säker till dess funktion som antioxidant och som en del av vårt immunförsvar. Många tar stora mängder vitamin C i hopp om att bota eller förebygga förkylning. De vetenskapliga bevisen för detta är svaga att det inte kan rekommenderas. ;

Läs mer

KATEGORI: Hälsa

Utgå från dig!

Påminnelser kan behövas ibland. Vi lever i ett samhälle där vi hela tiden kan få massor av information att tolka och hantera. Vi har också ett samhälle där det kan ställas höga krav på olika håll och det lätt kan bli en jämförelse med andra. Mat är ett laddat ämne som det ofta pratas om. I sociala medier delas mängder av bilder på mat. Detta kan vara en utmärkt inspirationskälla men det kan också vara en riskabel fälla till jämförelse som påverkar negativt.;

Läs mer

KATEGORI: Vitaminer och mineraler , Livsmedel , Recept

Mat i säsong: Betor i fokus!

En av de fina rotfrukter som är i säsong just nu är den vackra rödbetan. Du kan också hitta färgstarka gulbetor och randiga polkabetor. ;

Läs mer

KATEGORI: Livsmedel , Hälsa

Att analysera sitt matintag

Att analysera matintag är något som ofta görs i forskningsstudier om matvanor och vid individuell kostrådgivning. Detta kan ske på olika sätt men vanligt är att använda en skriftlig matdagbok eller lägga in direkt i ett näringsberäkningsprogram. Att analysera sitt matintag kan vara ett användbart verktyg när det handlar om att förändra sina matvanor. Mycket i vårt ätande sker ofta på rutin som vi kanske inte reflekterar så mycket kring. ;

Läs mer

KATEGORI: Livsmedel , Hälsa

Hösten här och vardagsrutinerna med den. Har du tänkt på hur mycket rutiner kan förenkla din vardag och underlätta för att göra bra val? Vi kikar in i basförrådet.

Det är många faktorer som påverkar vårt ätande och våra matval börjar ju faktiskt redan i butiken. Det är där vi lägger grunden för goda förutsättningar och bra måltider hemma. Att vara riktigt hungrig, gå till skafferiet och främst hitta kex eller kakor blir sällan en bra kombination. Ge dig själv chansen till bra val genom bra förutsättningar. ;

Läs mer

KATEGORI: Recept , Hälsa

Pizza!

Kanske en pizzakväll till helgen? Pizza är ett typiskt laddat livsmedel där det ofta dyker upp kommentarer som ”Usch jag slarvade och åt pizza i helgen” ”Kan man äta det?!” ”Onyttigt!!”. Pizza är en maträtt som väcker känslor och javisst, ofta är pizza en maträtt som blir väldigt energirik och innehåller mycket fett. I dagens samhälle är det lätt att få i sig för mycket energi och stora mängder fett vilket inte är fördelaktigt för folkhälsa. Så för många är det inte en optimal rätt att äta titt som tätt. Vi behöver dock påminna oss om den kanske bästa devisen gällande mat: ”Det finns inget livsmedel eller maträtt som är så bra att du alltid kan äta det och det finns inget livsmedel som är så dåligt att du aldrig kan äta det”. Tänk om den där pizzakvällen ger dig massor av njutning, goda smaker och glädje? Ska den då förstöras av dåligt samvete? Allt kan få plats, i lagom mängd. Glöm inte att njuta av det du äter också. Våra matvanor handlar om helhet och balans, att ha en näringsrik grund och sedan lägga till det som ger just dig extra njutning. ;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen

- Mat på tävlingsdagen


Dagen D för lopp närmar sig. Förväntan, glädje och nervositet. Det kan påverka vår aptit och vår mage. Hur kan jag äta på tävlingsdagen?

Gör en plan
Tänk igenom tävlingsdagen på förhand. När är tävlingen? När ska du börja värma upp? När ska du äta? Att fundera igenom detta lugnar eventuella tävlingsnerver och kan förebygga magbesvär. Utgå från hur du brukar planera dina måltider i samband med träning. Före ett lopp kan du behöva åka hemifrån i god tid vilket gör att din sista måltid före loppet kan behöva ätas på vägen eller på plats så planera även det. ;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen

- Äta efter träning och tävling


Loppet slutar inte när du stoppar klockan. Återhämtning – mat och vila – är en del av passet oavsett om det handlar om träning och tävling.

Timing är ett nyckelbegrepp inom området idrottsnutrition, mat vid träning. I grunden handlar det om att hitta en regelbunden rytm och anpassa dina måltider efter din träning. Beroende när du tränar på dygnet kan måltider behöva anpassas för att bli praktiskt i din vardag. Planering är A och O för att få till en bra helhet. ;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen och andra lopp

- Intag under lopp


Under lopp erbjuds ofta vätska längs vägen och ibland även energi. Gör en plan för ditt lopp.

Ett millopp är ett relativt kort lopp och hur ditt intag av vätska och energi ska se ut påverkas av temperatur, din tävlingstid och din vana att inta vätska och energi. Detta är också något som är mycket individuellt. Desto längre lopp, desto mer vätska och energi behövs.;

Läs mer

Du är på väg att lämna Mittval.se

Denna länk tar dig till en webbplats där Viatris integritetspolicy inte gäller. Du är själv ansvarig för dina interaktioner med denna webbplats.