Kategorier

Blogg om kost och näring

Jag heter Emma Martner och är Legitimerad Dietist sedan år 2014. Mat och hälsa är två komplexa begrepp och världar som länge intresserat mig och jag insåg snabbt att jag hade hamnat på rätt utbildningsbana den där hösten år 2011. Med åren har jag blivit ännu mer medveten om vilken stor betydelse maten har ur ett helhetsperspektiv; för vår kropp, för att må bra psykiskt och fysiskt, för att orka träna och för att prestera.


Emma Martner,Leg. Dietist
Emergi Kost och hälsa

KATEGORI: Livsmedel , Vitaminer och mineraler

Fryshjältarna!

Längtar du också till sommaren men färska bär och nyskördade grönsaker från den svenska jorden? Råvaror som grönsaker, frukt och bär smakar som allra bäst i sin egen högsäsong. Idag kan vi dock få tag på de flesta grönsaker, bär och frukter året om. Att välja säsongsanpassat är bra för både miljö, plånbok och smak.;

Läs mer

KATEGORI: Livsmedel , Mellanmål

Påskägg

Påsktider och det äts mer ägg än någon gång annars. Under påskveckan fördubblas äggkonsumtionen. I sin praktiska förpackning har ägget inte bara sin plats på påskbordet utan är smidigt att ta med som mellanmål eller ha i matsäcken.;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa , Äldre , Barn

Rörelse i fokus – Rörelsebingo

Ibland kan vi behöva en extra knuff att komma igång. En bingobricka med tränings- och rörelseutmaningar är ett sådant sätt. Gör en bingobricka med 16 rutor. Skriv in olika aktiviteter i de olika rutorna. Bestäm dig för att fylla brickan under en bestämd tid, exempelvis två veckor. Anpassa nivå efter din situation och nuläge.;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa , Äldre , Barn

Rörelse i fokus – Träning

Vad är träning för dig och vad gillar du att göra? Den bästa träningen är den du tycker är kul och den som blir av. Vid en stressig vardag finns det risk att du prioriterar bort dig själv och efter en lång arbetsdag kan ursäkterna för att inte träna vara många och kreativa. Som så mycket annat handlar det om att bestämma sig. Planering är en nyckel. Visst kommer du ihåg känslan du får efter att ha tränat? En härlig känsla att plocka fram som målbild när det känns motigt. Planera, lägg fram träningskläder och bestäm tid. Kanske passar det dig bättre att träna mitt på dagen, på morgonen eller i samband med lunch, för att också fånga dagsljus? Du styr.;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa , Äldre , Barn

Rörelse i fokus - Arbetsmiljön

För dig som arbetar eller studerar är det många timmar per dag som du ägnar åt detta och då har arbetsmiljön en viktig roll för ditt arbete och för din hälsa. En bra stol, rätt arbetshöjd, ljus och möjlighet till varierad arbetsställning är några betydelsefulla faktorer att se över.;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Rörelse i fokus - Vardagsmotionen

All rörelse räknas och den bästa motionen är ju den som faktiskt blir av. Det finns många möjligheter under en dag att få till rörelse. Se det just som möjligheter och utnyttja dem.;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa , Äldre , Barn

Rörelse i fokus – bryt stillasittande

Upp och hoppa! Precis vad vi behöver göra för att minska stillasittande. Ju oftare vi bryter stillasittandet, desto bättre. Även om du tränar och är aktiv flera dagar i veckan kan du få ytterligare hälsovinster av minskat stillasittande. Det kan vara lätt att glömma bort tiden när vi sitter framför en skärm. Några tips:;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa , Äldre , Barn

Tema – rörelse i fokus

Vi vet att rörelse och fysisk aktivitet är viktigt för vår hälsa och välmående både på kort och lång sikt. Men det kan vara värt att påminnas om hur viktigt det faktiskt är och vad det har för betydelse för dig och din kropp. I detta och kommande inlägg sätter vi rörelsen i fokus, ur olika perspektiv. Häng med!;

Läs mer

KATEGORI: Recept , Mellanmål , Vegetarisk kost , Vitaminer och mineraler

Våffeltider!

Snart dags för våffeldagen och det gräddas våfflor överallt. Våfflor blir lätt en energirik måltid med mycket fett och mycket vitt mjöl. Det är såklart något som ändå kan njutas då och då. Men våfflor är ju gott mer än en gång om året, både som fika, lunch eller kvällsmål. Här får du mitt favoritrecept på frasiga våfflor och med förbättrat innehåll jämfört med originalet. Havremjöl kan du enkelt och billigt göra själv genom att mixa havregryn i en mixer eller matberedare.;

Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Protein , Recept , Livsmedel , Vitaminer och mineraler

En smart matvardag - Snabba och goda luncher

Att äta en bra lunch ger dig goda förutsättningar för att vara pigg och koncentrerad senare under dagen. Här kan du göra det enkelt för dig och spara både tid och pengar på att laga mycket mat på en gång, lägga upp i matlådor och förvara i kyl och frys.;

Läs mer

You are now leaving the Mittval website

You have selected a link that will take you away from the Mittval website. Click cancel to return to Mittval website Or continue to proceed