Kategorier

Blogg om kost och näring

Jag heter Emma Martner och är Legitimerad Dietist sedan år 2014. Mat och hälsa är två komplexa begrepp och världar som länge intresserat mig och jag insåg snabbt att jag hade hamnat på rätt utbildningsbana den där hösten år 2011. Med åren har jag blivit ännu mer medveten om vilken stor betydelse maten har ur ett helhetsperspektiv; för vår kropp, för att må bra psykiskt och fysiskt, för att orka träna och för att prestera.


Emma Martner,Leg. Dietist
Emergi Kost och hälsa

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen

- Mat på tävlingsdagen


Dagen D för lopp närmar sig. Förväntan, glädje och nervositet. Det kan påverka vår aptit och vår mage. Hur kan jag äta på tävlingsdagen?

Gör en plan
Tänk igenom tävlingsdagen på förhand. När är tävlingen? När ska du börja värma upp? När ska du äta? Att fundera igenom detta lugnar eventuella tävlingsnerver och kan förebygga magbesvär. Utgå från hur du brukar planera dina måltider i samband med träning. Före ett lopp kan du behöva åka hemifrån i god tid vilket gör att din sista måltid före loppet kan behöva ätas på vägen eller på plats så planera även det. ;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen

- Äta efter träning och tävling


Loppet slutar inte när du stoppar klockan. Återhämtning – mat och vila – är en del av passet oavsett om det handlar om träning och tävling.

Timing är ett nyckelbegrepp inom området idrottsnutrition, mat vid träning. I grunden handlar det om att hitta en regelbunden rytm och anpassa dina måltider efter din träning. Beroende när du tränar på dygnet kan måltider behöva anpassas för att bli praktiskt i din vardag. Planering är A och O för att få till en bra helhet. ;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen och andra lopp

- Intag under lopp


Under lopp erbjuds ofta vätska längs vägen och ibland även energi. Gör en plan för ditt lopp.

Ett millopp är ett relativt kort lopp och hur ditt intag av vätska och energi ska se ut påverkas av temperatur, din tävlingstid och din vana att inta vätska och energi. Detta är också något som är mycket individuellt. Desto längre lopp, desto mer vätska och energi behövs.;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen och andra lopp

- Äta före träning och tävling


Vad ska jag äta innan träning och tävling? Hur långt innan? I detta inlägg lägger vi fokus på uppladdning av bränsle före träning och tävling.

Måltiden före träning är en chans att ge dig ännu bättre förutsättningar för din träning. På tävling startar vi alla med tiden 00.00. Alla med samma möjligheter att göra ett bra lopp utifrån sina förutsättningar oavsett motionär, ungdom eller elit. Förutsatt att du har tänkt på helheten. För ditt träningspass eller tävling börjar ju faktiskt varken med löpstegen eller att du trycker i gång klockan. Det börjar med uppladdning.;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen och andra lopp

- Vätska vid träning och tävling


Vätska är livsnödvändigt för vår överlevnad och för vårt välbefinnande. En vuxen människokropp innehåller 50-60 % vätska, hos barn är siffran högre. Vid träning ökar vårt vätskebehov och vätskeintaget är därför av stor betydelse.;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen och andra lopp

- Att äta för att träna


Maten är en viktig pusselbit både för hälsa och för träning. Har du rätt fokus?

Ett helhetsperspektiv är av stor betydelse när du tränar inför ett lopp. Glöm inte bort maten som en del av träningen.;

Läs mer

KATEGORI: Träning och motion , Hälsa

Tema mat och träning inför tjejmilen

- Att sätta mål


Att träna inför ett specifikt lopp är oftast en väldigt bra motivationsfaktor för din träning. För att du ska få en rolig resa både under tiden fram till loppet och under själva loppet är det smart att fundera igenom ditt mål. Fundera igenom följande? ;

Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Vitaminer och mineraler

Fullkorn i fokus – recept

I tidigare inlägg kunde du läsa om fullkorn. Nu vill jag också ge dig ännu mer inspiration för fullkorn i din matvardag. Vi startar med ett mättande mellanmål.;

Läs mer

KATEGORI: Hälsa , Vitaminer och mineraler

Plusfaktorer i kosten: Fullkorn

Det blir tyvärr ofta fokus på vad maten ska vara ”fri från”. Tidningsrubriker talar om vad vi inte ska äta. För hållbara vanor är det mer effektivt att fokusera på det vi kan göra. Så lägg fokus på vad din mat ska vara ”full av”. ;

Läs mer

KATEGORI: Hälsa

Stressa ner!

Semestertider och för många en sammanhängande ledighet att njuta av och ett ypperligt tillfälle att slappna av ordentligt. Många av oss känner oss mer eller mindre stressade, vid enstaka tillfällen eller i längre perioder. Har du tänkt på hur stress påverkar kropp och knopp på många sätt?;

Läs mer

Du är på väg att lämna Mittval.se

Denna länk tar dig till en webbplats där Viatris integritetspolicy inte gäller. Du är själv ansvarig för dina interaktioner med denna webbplats.