Lucka 9 - Anna-dagen och fisk i fokus

Anna-dagen och enligt gammal sägen är det dagen då lutfisken ska läggas i blöt för att hinna blir klar till jul. Jag hoppas över det men bjuder på annan fiskinspiration till veckans måltider. Fisk är en bra del i en hälsosam kost och tillför bra fetter och mycket näring. Fet fisk som lax, sill och makrill ger omega3 och innehåller gott om vitamin D. Många skulle må bra av att lägga till mer fisk i maten vi äter, ät gärna 2-3 gånger per vecka.

Har du svårt att få inspiration eller lust för att äta fisk och skaldjur oftare? Prova att laga nya rätter av fisk, en god fiskmåltid kan vara så mycket mer än stekt fisk och kokt potatis. Några tips:

  • Gör biffar eller burgare av lax eller torsk. Skär fisken i bitar och mixa i en matberedare med ägg, kryddor och ströbröd eller motsvarande alternativ. Stek och servera med bröd, mos eller rostade rotfrukter.
  • Fisktacos! Skär valfri fisk i bitar och krydda med spiskummin, paprika och lime eller färdig kryddmix. Stek snabbt i kuber och servera som tacos.
  • Ugnsbaka en hel laxsida med toppad med pesto eller skivad citron och dill. Servera med valfria tillbehör.
  • Gör en god pastasås eller fiskgryta som toppas med skaldjur som musslor eller räkor.

Välj bra fisk när du köper fisk, titta efter miljömärkning.

Foto: Emma Martner

MUV-2020-0010_SE_november


Anna-dagen och enligt gammal sägen är det dagen då lutfisken ska läggas i blöt för att hinna blir klar till jul. Jag hoppas över det men bjuder på annan fiskinspiration till veckans måltider. Fisk är en bra del i en hälsosam kost och tillför bra fetter och mycket näring. Fet fisk som lax, sill och makrill ger omega3 och innehåller gott om vitamin D. Många skulle må bra av att lägga till mer fisk i maten vi äter, ät gärna 2-3 gånger per vecka.

Nötter hör julen till och för många idag även resten av året.


Det pratas mycket om vad vi äter, men har du funderat på hur du äter? På stående fot, i bilen, sittandes med huvudet i telefonen eller med bara fokus på maten? Hur vi äter kan påverka mättnadskänsla, mängden mat och även vad vi väljer. Vid hög stressnivå är det lätt att vi äter i snabbare takt och kanske inte heller gör lika medvetna val.

Advent och vad är inte mer passande än en värmande kopp glögg? Glögg är en dryck som funnits i de svenska traditionerna sedan medeltiden. Idag finns den i mängder av varianter.


Helg och vad sägs om en efterrätt? Får det plats med efterrätter, desserter och fika i bra matvanor? Bra matvanor handlar inte om enstaka livsmedel eller måltider, utan om en helhet och balans. Så visst finns det plats för dessert eller sötsak ibland, på toppen av en näringsrik grund.


Grönkålen är en av vintersäsongens grönsaker här i Sverige, fylld med massor av näring. Grönkål är rik på bland annat fibrer, kalcium, kalium, folat och vitamin C.

Älskade citrustider. Clementin, satsumas och apelsin – deras bästa tid är nu. Ät som de är, lägg i yoghurt och fil eller toppa en sallad. Citrusfrukter är rika på vitamin C. Blir det någon skillnad på att äta hel frukt eller dricka juice? Hel frukt ger mer fibrer och mättnad så välj helst det.

December och julmånad. Överallt syns och pratas det om jul. Flera livsmedel kommer i specialvarianter med julens smaker. Exempel är mejeriprodukter, bröd och godis. Många av dessa produkter innehåller inte bara extra smak utan också extra socker.

December och jul på ingång. En månad av förväntan, glädje och mys eller mest stress och press? Du kan välja. I en mörk årstid och i en värld påverkad av pandemi behöver vi ljus och glädje mer än någonsin. Tänd ljus och njut. Se över din att-göra-lista. Vilka ”måsten” kan du ta bort? Hur får du ett bra förhållningssätt och strategi kring julens klappar, mat och pynt där du undviker onödig stress? Vad ger och tar energi? Bra frågor att reflektera kring.

Vi behöver se mat ur ett helhetsperspektiv och både tänka på hälsa, ekonomi, smak, miljö och klimat. Kött har en stor miljöpåverkan och det finns flera vinster med att minska sin köttkonsumtion. Att minska sitt intag av rött kött och charkprodukter till förmån för mer grönt ger flera hälsovinster exempelvis minskad risk för vissa typer av cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar. Vid minskat intag av charkprodukter minskar också saltintag vilket är positivt.