Lucka 4 - Grönkål i krispigt format

Grönkålen är en av vintersäsongens grönsaker här i Sverige, fylld med massor av näring. Grönkål är rik på bland annat fibrer, kalcium, kalium, folat och vitamin C.

Ett gott snacks eller tillbehör till maten i advents- och jultider är grönkålschips. Det bästa är att det är busenkelt att fixa. Så här gör du:

  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Riv eller hacka grönkål i större bitar och lägg i en skål.
  • Häll i lite rapsolja och massera in oljan i grönkålen. Pressa gärna över lite citron.
  • Strö ut på en plåt med bakplåtspapper. Strö över flingsalt och eventuellt chiliflakes för mer smak.
  • Sätt in i ugnen ca 10 minuter tills de är krispiga. Passa väl så att de inte bränns.
  • Servera!

3 andra tips med grönkål i vinter:

  • Gör en sallad med grönkål, apelsin, paprika och hackade valnötter
  • Gör en god matpaj med grönkål i fyllningen
  • Gör en god och enkel soppa med färsk eller fryst grönkål. Toppa soppan med ägghalvor eller bitar av fetaost. Servera med ett gott bröd.

Foto: Emma Martner

MUV-2020-0010_SE_november


Grönkålen är en av vintersäsongens grönsaker här i Sverige, fylld med massor av näring. Grönkål är rik på bland annat fibrer, kalcium, kalium, folat och vitamin C.

Älskade citrustider. Clementin, satsumas och apelsin – deras bästa tid är nu. Ät som de är, lägg i yoghurt och fil eller toppa en sallad. Citrusfrukter är rika på vitamin C. Blir det någon skillnad på att äta hel frukt eller dricka juice? Hel frukt ger mer fibrer och mättnad så välj helst det.

December och julmånad. Överallt syns och pratas det om jul. Flera livsmedel kommer i specialvarianter med julens smaker. Exempel är mejeriprodukter, bröd och godis. Många av dessa produkter innehåller inte bara extra smak utan också extra socker.

December och jul på ingång. En månad av förväntan, glädje och mys eller mest stress och press? Du kan välja. I en mörk årstid och i en värld påverkad av pandemi behöver vi ljus och glädje mer än någonsin. Tänd ljus och njut. Se över din att-göra-lista. Vilka ”måsten” kan du ta bort? Hur får du ett bra förhållningssätt och strategi kring julens klappar, mat och pynt där du undviker onödig stress? Vad ger och tar energi? Bra frågor att reflektera kring.