Ägg, ägg, mera ägg..

Påsktider och det äts mer ägg än någon gång annars. Under påskveckan fördubblas äggkonsumtionen. I sin praktiska förpackning har ägget inte bara sin plats på påskbordet utan är smidigt att ta med som mellanmål eller ha i matsäcken.

KATEGORI: Näring , kolhydrater , frukost , goda vanor , matval , livsmedel

Visste du att ägget ger

  • 7 gram protein per ägg
  • Fullvärdigt protein som innehåller alla livsnödvändiga aminosyror
  • Gott om fettlösliga vitaminerna A, D och E
  • Bra innehåll av mineralerna järn och selen samt B-vitaminer som folat och B12.
  • Små mängder av många andra vitaminer och mineraler
  • Ett ägg ger nästan 20% av dagliga rekommenderade intaget av vitamin D för barn och vuxna upp till 70 år.
Foto: Emma Martner

Tre snabba tips med ägg

  • Koka ett gäng ägg och ha redo för frukost och mellanmål i kylen. De håller minst 4-5 dagar.
  • Omelett är enkel och bra snabbmat till lunch och middag. Fyll omeletten med lite trötta grönsaker eller överblivna rester pch du minskar samtidigt ditt matsvinn - win win.
  • Bananpannkakor är ett gott mellanmål eller varför inte till helgfrukosten? Mixa 1 väl mogen banan med 2 ägg och stek stora plättar. För mer mättnad - mixa i 1/2 dl havregryn

Men hur är det med ägg och kolesterol?
En del är rädda att äta för mycket ägg då det för länge sedan fanns rekommendationer att begränsa intaget av ägg på grund av kolesterolinnehållet i ägg.

Vad är kolesterol?
Kolesterol är en typ av fett som behövs för kroppens hormonproduktion. För mycket kolesterol genom högt fettintag och främst mättat fett, gör att fett lagras i blodkärlen vilket ger stelare kärl och ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom.

Kolesterol på gott och ont?
LDL-kolesterol brukar kallas det "onda" kolesterolet då det ökar risken för att fett lagras i kärlen. HDL-kolesterol brukar kallas det "goda" kolesterolet då det tar hand om överblivet kolesterol. Därför är balansen mellan dessa kolesterolnivåer viktigt.

Men hur många ägg kan man äta?
Kroppen har en kontrollmekanism som gör att kroppens egen tillverkning av kolesterol minskar när vi äter mat med kolesterol. Är du frisk kan du äta flera ägg om dagen utan att det får negativ effekt på kolesterolvärden. Om du har en störd omsättning av kolesterol eller är diabetiker kan du behöva begränsa intaget av ägg men det är i så fall något du får råd kring från vården.

Kan man äta hela ägget eller ska man bara äta vitan?
Då gulan och vitan innehåller olika näring kompletterar de varandra - så ät hela ägget!


Vår- och sommarvärme och jag ser fler löpare ute. Visst är det härligt? Troligen gör vädret att många vill träna mer utomhus och att löpning är en sådan enkel träningsform att få till i sin vardag. Oavsett träningsform eller träningsnivå har maten en central roll. Bra matvanor är en del i helheten när vi pratar träning och hälsa. Det kan vara bra att med jämna mellanrum reflektera över sin situation och ställa sig frågan: Har jag tillräckligt med energi för min vardag och för min träning?

Aktiva dagar, intensiva dagar, utflykter – det finns många tillfällen där bra mellanmål är en nyckel. Sommartid är vi mer ute och det kräver såklart goda matsäckar! En riktig guldgruva till bra mellanmål är väl mogna, bruna bananer. Dessa som kanske ofta slängs för att de inte är gula och fina. Men här kan vi både minska matsvinn och få goda mellanmål. Det finns många vinster helt enkelt. Jag har flera favoriter:

Jag älskar frukost. Dagens första måltid. Att äta frukost ger en bra start på dagen och är en del av en bra helhet

Grönsaker och fisk är bra livsmedel som många mår bra av att äta mer av då de innehåller mycket näring. Här är en praktisk och god vardagsmiddag som hjälper dig att nå båda de målen. När ugnen jobbar blir det dessutom tid över till annat.

 Kött och potatis. Köttfärssås och spaghetti. Korv stroganoff. Klassiska rätter som serveras ofta i de svenska hemmen. Det är lätt att hamna i samma rutiner när vardagen rullar på i rask takt. Det finns ingen rätt vi måste utesluta, men vi behöver ställa om och tänka nytt. Allt vi konsumerar påverkar klimatet – och maten vi äter står för en stor del av de negativa utsläppen. Utmaningen kan kännas gigantisk när vi hör om alla klimathot. Vad kan du och jag göra?

Påsktider och det äts mer ägg än någon gång annars. Under påskveckan fördubblas äggkonsumtionen. I sin praktiska förpackning har ägget inte bara sin plats på påskbordet utan är smidigt att ta med som mellanmål eller ha i matsäcken.

När vi pratar mat så kommer vi in på energi. Energiförbrukning, energibehov och matens energiinnehåll. För visst har du hört allt prat om kalorier? Kilokalorier (Kcal) eller kilojoule är den enhet som används vid redovisning av energiinnehåll i olika livsmedel och i dagligt tal används kalorier. På livsmedelsförpackningar finns innehållsförteckning och näringsvärden och dessa anges i per 100 gram av livsmedlet. Hur mycket energi vi får i oss från maten beror dels på portionsstorlekar dels på matens energitäthet. Begreppet energitäthet är alltså just energi per 100 gram i ett livsmedel. Desto mer energi – desto högre energitäthet. Därför kan samma portionsstorlek av olika livsmedel ge väldigt olika mängd energi. Ett annat begrepp är näringstäthet – matens näringsinnehåll per 100 gram.

Bröd. Smörgås. Macka. För många är detta återkommande inslag i den dagliga maten. På senare år har det dock infunnit sig en rädsla för kolhydrater i allmänhet och bröd i synnerhet. Mer om det en annan gång, idag fokuserar vi på mackan – hur ska man tänka?

Nytt år, nya möjligheter, nyårslöften…Högsäsongen för fokus på tränings- och matvanor är därmed inledd. Samtidigt som januari verkar vara svenskarnas ”fattigaste månad” efter hög konsumtion runt högtiderna i december. Och är det något jag ofta får höra i mitt arbete som dietist är ”att det är dyrt att äta nyttigt”. Är det verkligen sant? I så fall blir ju det ett stort första hinder att ta sig över för att skapa hållbara vanor.

Årets mörkaste månad är förbi. Rapporter visar på betydligt färre soltimmar än vanligt i november. Har det ens blivit ljust vissa dagar? Än har vi ett tag kvar på den mörka årstiden men snart vänder det. Nu i december kan vi ju dessutom frossa i juleljus.